dinsdag 22 mei 2018

5 mei 2018: Bunkers in Bergen

W.N. 7 met bloeiende tulpen
Al wat langer stond het rondje Bunkers in Bergen op mijn bucket list. Toen ik zag dat in het weekend van 5 en 6 mei het museum Vliegveld Bergen 40-45 in een van de bunkers open zou zijn besloot ik om deze te combineren. Dus op 5 mei ging ik op weg naar dit mooie rondje. 
Het vliegveld Bergen werd in 1937 aangelegd maar de drainage was een groot probleem. De ondergrond was erg drassig. In mei 1940 stond de 4e JaVa hier gestationeerd met Fokker G.1's. Door de terreingesteldheid stonden deze dicht op elkaar geparkeerd op het platform en bij de eerste Duitse luchtaanval werd een groot deel op de grond uitgeschakeld. Na de capitulatie nam de Luftwaffe Bergen in gebruik voor de luchtverdediging en konvooibeveiliging. Hiervoor werd het veld aanzienlijk uitgebreid met bunkers en rolbanen. Ook de luchtafweer werd versterkt. In mei 1944 werd Bergen door de Amerikanen gebombardeerd en na D-day werd het veld door de Duitsers onbruikbaar gemaakt. Na de Tweede Wereldoorlog werd Bergen tot 2004 gebruikt als mobilisatiebestemming.
Typisch Hollands landschap
Nadat ik mijn geparkeerd had bij het sportpark liep ik eerst naar de eerste cache van het rondje. Deze was vlot gevonden en ook de tweede cache was snel boven water. Daarna liep ik eerst het Ecodorp in om bij het museum te kijken. Dit was gevestigd in een van de bunkers. Hier waren veel foto's en documenten over de rol van het vliegveld te zien. Ook waren er verschillende voorwerpen en uniformen. Erg leuk om te zien. Na het museum ging ik weer verder met het wandelrondje. Nu op naar nr. 3, hier waren nog een paar gebouwen van defensie te zien. Na het loggen door naar nr. 4. Hiervandaan had ik een goed zicht op de restanten van de bunkers van Widerstandsnest 3. Een complex bestemd voor de luchtafweer van het vliegveld. Deze bestonden uit bunkers voor munitie, manschappen, FLAK en zoeklichten. Het zag er indrukwekkend uit, maar helaas was er niet echt dichtbij te komen. Nu verder via het restant van een rolbaan naar nr.5 van het rondje bij de molen en vervolgens langs de ringvaart en de zuidelijke rand van het vliegveld via nrs. 6 en 7. Hier was het lekker rustig, zo af en toe het geronk van een buitenboordmotor van een bootje op de ringvaart en verder de vogels in de lucht en schapen in de wei. Lekker genieten dus in dit lekkere weer. Nu weer naar het noorden waarbij ik ook weer verschillende bunkercomplexen van Widerstandsnester passeerde. Bij cache nr. 8 had ik uitzicht op een boerderijhangar. Dit was een van de slimme Duitse camouflagetechnieken bij de aanleg van vliegvelden. Veel hangars werden gebouwd en gecamoufleerd alsof het lokale boerderijen waren. Hier konden dan een aantal vliegtuigen in staan. Nadat ook deze was gevonden ging de tocht verder langs de ringvaart. Het was hier ook erg druk met mensen die een vaartochtje maakten. Met uitzicht op w.N.7 (Flakbatterie Nord) liep ik verder en had ik mooi zicht op de polders en vervolgens het bos in. Nadat ik de laatste cache van het rondje had gevonden was het even rekenen voorhet coordinaat van de bonus. Nadat deze was gevonden bij de restanten van een oude V-1 lanceerinrichting ging ik weer op pad richting de auto. Ik vond dit een erg leuk en interessant rondje waarbij je een goed beeld krijgt van de geschiedenis van deze plek.
Ik had nog een klein uurtje over voordat ik thuis wilde zijn, dus die tijd nog even doorgebracht bij Schiphol om even wat moderne vliegtuigen op de foto te zetten.


W.N. 3
Molen langs de Ringvaart

Bloeiende tulpen
W.N. 6

Boerderijhangar
Philisteinse molen
W.N. 7

Airbus A.320 Royal Jordanian

Boeing 737 Corendon
A.380 Emirates


A.380 Emirates




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten