maandag 19 mei 2014

17 mei 2014: Geocaches over de Tweede Wereldoorlog in Noord-Brabant

Norfolk monument Venraij
Nadat ik Militracks in Overloon had bezocht was er nog wat tijd over om te cachen in de regio. Ik had een paar geocaches met de Tweede Wereldoorlog als thema uitgezocht. De eerste was bij het Norfolk monument in Venray. Dit monument was opgericht ter herinnering aan de gesneuvelden van het Norfolk regiment bij de bevrijding van Venraij in het najaar van 1944. Na een korte wandeling kwam ik bij het monument en heb ik even de teksten gelezen en daarna naar de cache gezocht. Deze was al snel gevonden en kon gelogd worden. Indrukwekkend hoe zwaar hier in de omgeving is gevochten voor de bevrijding van Nederland. 
Hierna ging ik naar Mill voor de multi cache Ontsporingsplaats Pantsertrein. Deze was op de plek waar op 10 mei 1940 een Duitse pantsertrein in de Peel-Raam linie werd tegengehouden door Nederlandse troepen bij Mill.  Op deze plek is nu een monument in de vorm van een aspergeversperring en restanten van het Duitse Lijntje, een goederenspoorlijn die vroeger door Noord-Brabant liep. Via deze spoorlijn probeerden Duitse troepen in mei 1940 diep in Nederland door te dringen, maar ze kwamen dus niet verder dan Mill. Over deze plek kan je meer lezen op de volgende website: http://editcolibri.nl/editcolibri_web/Mill,_1940_Pantsertrein.html. Ook is hier een loopgraaf herstelt met een aantal kazematten. Na de vragen bij de waypoints beantwoord te hebben kwam ik uit bij het monument. 
Aspergeversperring
Hier lag een cache uit de serie Duits Lijntje. Deze heb ik ook gelijk meegepakt. Duits Lijntje - Mill - Aspergeversperring. Na even zoeken was deze ook gevonden en kon ik weer terug lopen naar de auto. Onderweg kwam ik langs de locatie van de cache van de multi Ontsporingsplaats Pantsertrein. Vandaag was de score dus drie caches in Noord-Brabant met de Tweede Wereldoorlog als thema. Alle cacheleggers bedankt voor het laten zien van deze historische plekken.
Kazemat

Waardering Norfolk Monument Venraij (GC2CBRT):
Moeilijkheidsgraad cache: 6
Cachelocatie: 7
Originaliteit: 7







Waardering Ontsporingsplaats Pantsertrein (GC3Q5MK):
Moeilijkheidsgraad cache: 7
Moeilijkheidsgraad route: 7
Cachelocatie: 7
Originaliteit: 7

Waardering Duits Lijntje - Mill - Aspergeversperring (GC4Q07X):
Moeilijkheidsgraad cache: 7
Cachelocatie: 7
Originaliteit: 7

Geen opmerkingen:

Een reactie posten