vrijdag 26 mei 2017

20 mei 2017: Spottersdag SAR Meet Nordholz

Afbeeldingsresultaat voor sar meet nordholz 2017

Voor deze zaterdag had ik een uitnodiging om op de vliegbasis Nordholz de spottersdag bij te wonen ter gelegenheid van de SAR Meet, een ontmoeting tussen helikoptersquadrons uit verschillende landen om ervaringen op het gebied van Search en Rescue (het opsporen en redden van drenkelingen) uit te wisselen. Daarnaast speelt het sociale deel ook een belangrijke rol. Voor deze zaterdag konden een aantal spotters een kijkje nemen bij de deelnemende toestellen. In alle vroegte vertrok ik naar Nordholz, iets ten noorden van Bremerhaven. Dit is de thuisbasis van de Duitse Marineflieger die hier vliegen met Lynx en Sea King helicopters en Do.228 en P-3C Orion vliegtuigen. In 2013 was ik hier ook al een keer geweest voor de viering van 100 jaar Marineflieger (zie 100 Jahre Marineflieger Nordholz). Nu dus in de herkansing. Tussen 8.30 en 9.00 kwam ik aan bij de basis en na een vlotte incheck en tassencontrole kon ik in de pendelbus naar het platform waar een aantal helikopters stonden te wachten op de spotters. Hoogtepunten waren een Litouwse Dauphin en een Poolse W.3, maar daarnaast natuurlijk ook veel Duitse helikopters. Hetwas afwisselend zonning en bewolkt, dus soms even wachten op mooi licht, maar uiteindelijk alle kisten naar tevredenheid op het geheugenkaartje gekregen.
Bij de prijs van de spottersdag inbegrepen was ook een korting voor een bezoek aan het Aeronauticum. Het museum van de Duitse Marineflieger. Hier wordt in een aantal hallen de geschiedenis verteld van de luchtschepen en op het buitenterrein staan een aantal na-oorlogse vliegtuigen van de Marineflieger. Dit museum stond al wat langer op mijn lijstje, maar om alleen daarvoor hierheen te rijden was me wat te veel, dus nu gelijk maar hier ook een bezoek gebracht. Ook hier had ik na een klein uurtje de buit binnen en ging ik voor mijn tweede doel voor vandaag. Een aantal geocaches loggen. Omdat ik toch al in de buurt was had ik Oost Groningen als doel, maar eerst de cache bij het Aeronauticum gezocht, de multi "Breguet" (GC2C42X). Hiervoor moesten de getallen verzameld worden bij de Breguet Atlantic die als poortwachter stond opgesteld. Dit koste door een leesfout wat meer tijd dan gedacht, maar na even opnieuw tellen lukte het en na een korte autorit was deze cache ook gevonden en gelogd. 
Hierna was het even doorrijden naar Nederland, waar ik als eerste de cache Blijhamster Oorlogsgraven (GC43V11) logde om de gemeente Bellingwedde op de kaart te zetten. Het was even zoeken op de begraafplaats, maar uiteindelijk had ik deze ook in handen. Daarna was het een klein stukje rijden naar de gemeente Oldambt die ik met de Bruggeschans (GC5X569) op de kaart zette. Deze was bij een oude gerestaureerde schans uit. Deze schans moest in de 17e eeuw de toegang tot Groningen via Winschoten afschermen en was in 1665 en 1672 het strijdtoneel bij een invasie van de Munsterse troepen. Na even zoeken en wat onnodige halsbrekende toeren was ook deze cache gelogd. De volgende twee caches waren onderdeel van een fietstrail rondom Delfzijl en die kon ik mooi gebruiken om de gemeentes Delfzijl en Appingedam op de kaart te zetten. De laatste cache voor vandaag was Menterwolder Tweede Carpoolcache Meeden (GC3VWJZ) voor de gemeente Menterwolde. Deze was even lastig te vinden, maar achteraf natuurlijk heel voor de hand liggend. Hierna ging ik weer terug naar Veenendaal na een leuke en lange dag. 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten