dinsdag 11 april 2017

17 maart 2017: Apeldoorn

Een dagje vroeg klaar op mijn werk in Teuge gaf me vandaag de gelegenheid om een leuke trail van geocaches te lopen bij Apeldoorn. De JOE Airfield trail stond al langer op mijn verlanglijstje. Deze laat de locatie zien waar van juni t/m juli 1945 een RAF vliegveld lag. Hier werd gevlogen met Auster verbindingstoestellen. De start- en landingsbaan bestond uit zgn. SMT matten, wat een eenvoudige en snelle oplossing was. Na het vertrek van de Canadese Austers werd het veld ontmanteld en er is niet veel meer van te vinden. De trail leidt langs de rand van de vliegstrip en bestaat uit een aantal tradi's, een multi en een bonuscache. Het was een leuke route en de caches waren goed te vinden. Helaas is er weinig meer van de airstrip te zien op wat oude restanten van de SMT matten die in gebruik werden genomen als hekwerk door de plaatselijke boeren. Nadat ik de bonus had gevonden ging ik ook nog even een mooie multi doen op de begraafplaats van Apeldoorn, "Ommetje begraafplaats, een oase van rust" (GC2PHWQ). Via een korte wandeling over de begraafplaats kom je langs een aantal mooie en interessante grafmonumenten. Vooral indrukwekkend vond ik het monument voor de slachtoffers van een vliegtuigcrash bij de Chr. HBS in 1946 waarbij een groot aantal leerlingen omkwam. Ook hier waren alle wayponts goed te vinden en al snel had ik de cache in handen. Hierna sloot ik af met de multi "Grafheuvels in het Spainkbos" (GC1KMBY). Ook deze korte multi leverde geen problemen op en daarna was het weer tijd om naar huis te gaan. Zo was het een lekker ontspannen middagje in Apeldoorn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten