maandag 9 mei 2016

7 mei 2016: De Giro d'Italia op de Nijmeegse Heuvelrug

Start van de wandeling

In 2016 komt de Giro d'Italia naar Nederland. Als wielerliefhebber moest ik daar natuurlijk minimaal 1 dag van meemaken. Dat werd dus zaterdag 9 mei als de etappe van Arnhem naar Nijmegen wordt verreden via de Betuwe en de heuvels rondom Nijmegen. Dit is ook een mooie gelegenheid om de serie caches van de Nijmeegse Heuvelrugserie wat verder te doen. Rond 10.00 uur vertrek ik uit Veenendaal en een klein uurtke later parkeer ik mijn auto in Beek lekker in de schaduw van een paar grote bomen. De eerste cache die ik doe is nr. 21 uit de serie bovenop de Hengstberg. Vanaf Beek dat onderaan de heuvelrug ligt is het een aardige klim naar +73 m NAP. Puffend kom ik dan ook aan bij het coordinaat na een mooie wandeling van ca. 500m. Al snel laat de cache zich vinden en noteer ik de bergcode voor de bonus. 
Op weg naar de Hengstberg
Daarna kan ik verder naar de volgende uit de serie. Dat is de Kwakkenberg die met een hoogte van +70m NAP net iets lager is. Na een korte wandeling kom ik daar aan en laat ook deze goed verzorgde cache zich snel vinden. Hierna loop ik verder, langzaam maar zeker richitng Berg en Dal en de volgende op de route is nr. 5 uit de serie op de Gekkenberg. Deze kost iets meer tijd, maar al snel ontdek ik iets dat ik al eerder bij een cache uit deze serie ben tegengekomen en dan heb ik ook deze cache in handen. De volgende op de lijst is de Galgenberg. Op weg daarheen loop ik Berg en Dal binnen dat roze versierd is. 
Berg en Dal
Bij de Galgenberg is al een cacheteam uit Belgie aan het zoeken. Ik ga ook zoeken en na het even vergroten van de cachecirkel voel ik de cache zitten. Deze kostte even wat tijd, maar uiteindelijk toch nog succesvol. Na even gekletst te hebben gaan we vervolgen we onze route. De volgende caches lagen op een rijtje langs de Oude Holleweg. Dit waren achtereenvolgens de Heiberg en de Hanenberg en de earthcache Heerlijkheid Beek. Alles leverde geen problemen op en na even genoten te hebben van het uitzicht liep ik weer verder naar de laatste cache op mijn route. De Meerberg probeerde ik ook nog te loggen, maar waarschijnlijk had ik hier de verkeerde tool bij me, want ik kreeg deze niet tevoorschijn. Daarna door naar de Brantberg waar ik na even zoeken de cache vond op een originele plek. 
Nu was het tijd om een mooi plekje op te zoeken voor de Giro. Uiteindelijk belandde ik 50m voor de bergsprint lekker in de schaduw. Het werd naarmate de tijd verstreek steeds drukker en gezelliger. De sfeer zat er prima in en wielertoeristen die omhoog fietsten werden luid aangemoedigd. 
Mijn plekje voor de Giro
Na verloop van tijd werd de weg afgesloten en mochten alleen officials en politie omhoog, even later gevolgd door een kleine reclamekaravaan. Daarna was het tijd voor de kopgroep waar Maarten Tjalingii zich liet verrassen en vol aan de bak moest in een sprint omhoog voor de bergtrui. Helaas lukte het hem niet om Fraile in te halen die dus de eerste bergkoning van de Giro 2016 werd. Na een kleine 3 minuten passeerde ook het peloton waar Tom Dumoulin in het roze vooraan te zien was. Nadat het hele circus voorbij was en de weg weer vrijgegeven werd liep ik omlaag naar Beek en nadat ik bij de auto was aangekomen keek ik even wat de beste route was. Omdat Nijmegen nog op slot zat koos ik voor een route via Groesbeek en de Heilige Land Stichting. Hierbij passeerde ik nog een aantal Heuvelrugcaches die ook zonder al te veel problemen gevonden werden. Dit waren achtereenvolgens nr. 7 op de Liesenberg in Duitsland, nr. 30 op de Stekkenberg en nr. 19 op de Oeselenberg.De eindscore van vandaag kwam uit op 10 caches uit de Nijmeegse Heuvelrugserie en 1 Earthcache. 



Uitzicht Heerlijkheid Beek

  
Sprint om de bergtrui

Peloton

Uitzicht Liesenberg



Geen opmerkingen:

Een reactie posten