maandag 13 april 2015

10 april 2015: Frisian Flag 2015 Arrivals


Image result for frisian flag 2015

De Luchtmachtoefening Frisian Flag is al jaren een vast agendapunt in de vliegtuigspotkalender. Op de Friese vliegbasis Leeuwarden verzamelen dan tientallen vleigtuigen uit heel Europa om 2 weken te oefenen boven de Noordzee. Dit jaar doen ook een aantal F-15's van de Florida en Oregon Air National Guard mee die de afgelopen weken zijn overgevlogen uit de Verenigde Staten. Sinds het vertrek van de USAF van Soesterberg zijn deze toestellen niet zo vaak meer hier in de buurt te zien. Op vrijdag 10 april moest een groot deel van de andere deelnemers aankomen, samen met een aantal transporttoestellen voor onderhoudsmateriaal, reserveonderdelen en grondpersoneel. Dat beloofde dus een mooie afwisselende dag te worden. 's Ochtends had ik echter nog een afspraak in het ziekenhuis in Ede, dus als dat op tijd klaar zou zijn kon ik hopelijk nog een aantal toestellen in Leeuwarden zien. 

Gelukkig was ik redelijk op tijd klaar, zodat ik rond 11.30 bij de vliegbasis Leeuwarden arriveerde. Helaas te laar voor de meeste transporttoestellen en ook de start van een aantal F-15 Eagles, maar voor de landing van de Eagles en de aankomst van e overige deelnemers was ik  mooi op tijd. Om de tijd te doden eerst nog even een geocache gezocht op een kleine 500m van de spottersplaats. Deze lag langs de oude spoorbaan bij Jelsum, dus een kwestie van het spoorbaantje aflopen en de cache zoeken in het bosje. Dat kon niet fout gaan. Inderdaad had ik deze snel gevonden en gelogd en ik was dus weer keurig op tijd terug voor de eerste binnenkomers. Dit waren vier Spaanse EF-18 Hornets. Ze kwamen mooi strak het circuit invliegen en braken keurig, maar daarna leuk het of de eerste toestellen de breedte van de landingsbaan wilden gebruiken in plaats van de lengte. Ze draaiden erg kort in voor de landing met als gevolg dat een paar een doorstart maakten om een nieuwe landingspoging te doen. Dat ging gelukkig wel goed. Vervolgens kwamen 6 F-15 Eagles van de Oregon Air National Guard terug van hun missie. 
Hierna kwamen weer 2 Spaanse Hornets binnen en vervolgens 6 Finse Hornets. Deze zijn inmiddels vaste klant in Leeuwarden, maar het blijven mooie toestellen. Tenslotte volgenden nog 6 Poolse F-16's en een Spaanse C-130 Hercules met voorraden. Daarna was het tijd om weer naar huis te gaan. Onderweg werden nog een paar caches gevonden. De eerste was "Landweg". Deze ligt ten zuiden van de vliegbasis en tijdens het loggen had ik uitzicht op een aantal Hornets die ik eerder had zien landen. Nadat deze caches gelogd was ging ik weer richting huis via de nieuwe N31, de "Haak van Leeuwarden". Onderweg werden nog een paar Friese carpoolcaches gevonden en gelogd in onder andere Leeuwarden, Wirdum, Grou, Akkrum en Oudeschoot. De laatste was een korte multi waarbij een paar getallen op een informatiebord moesten worden gezocht en vervolgens een paar meters om even de benen te strekken en de cache te loggen. Al met al was dit een goed bestede dag met mooi weer, een leuke afwisseling van vliegtuigen en ook nog een paar geocaches. Hierbij een selectie van de foto's die ik vandaag heb gemaakt.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten