donderdag 2 mei 2019

10 april 2019: Eindhoven EART 2019

Ter ondersteuning van Frisian Flag wordt jaarlijks in dezelfde periode op de vliegbasis Eindhoven de oefening EART (European Air Refueling Training) gehouden.. Dus ging ik vandaag naar Noord-Brabant om de deelnemende vliegtuigen op de foto te zetten. Helaas waren de Franse C.135 en de Amerikaanse KC-135 al vertrokken, maar de Britse Voyager (A.330 versie) en de Duitse A.310MRTT vlogen nog samen met de KDC.10 van de Koninklijke Luchtmacht. Vooral de Britse Voyager had mijn interesse omdat ik deze nog niet eerder gezien had. Bovendien worden de Nederlande KDC.10's vervangen door een Europese pool van tankers die deels op Eindhoven komt te staan. Deze NAVO eenheid wordt uitgerust met hetzelfde type A.330MRTT.  Ik begon op de parkeergarage P4 om foto's te maken van het vertrek van de tankers. Natuurlijk was er ook een gestage stroom van de lowcost carriers Ryanair, Wizzair en Transavia, dus genoeg te doen. Nadat de drie tankers waren vertrokken en ik de foto's had die ik wilde verhuisde ik naar de aanvliegroute om daar wat foto's te kunnen maken vanuit een ander standpunt. Toen ik net mijn auto had geparkeerd kwam er net een An.12 aan van de vrachtmaatschappij Cavok. Deze is een regelmatige gast op Eindhoven en altijd leuk om deze Russische Hercules kopieen te zien. Daarna kwamen de tankers weer terug waarbij de Duitse A.310 een overshoot en vervolgens een bocht maakte waar een fighter jaloers op zou zijn. Nadat alle toestellen geland waren ging ik naar huis. De beloofde Franse tanker was vertraad en ik besloot om daar niet op te wachten. Hierbij weer een paar foto's van deze middag op Eindhoven.
KDC.10 Koninklijke Luchtmacht


KDC.10 Koninklijke Luchtmacht

Voyager KC.2 Royal Air Force

A.310 MRTT Luftwaffe

An.12 Cavok

A.310 MRTT Luftwaffe

Voyager KC.2 Royal Air Force
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten