dinsdag 25 oktober 2016

21 oktober 2016: Volkel en Duits Lijntje

Panavia Tornado
Op de vliegbasis Volkel loopt van 17 t/m 28 oktober de vliegoefening Cold Iglo. Hiervoor zijn een aantal Amerikaanse F-15E Strike Eagles, Griekse F-16's en Italiaanse Tornado's neergestreken in Noord-Brabant. Een goede reden dus om naar deze vliegbasis af te reizen en mijn nieuwe camera uit te proberen tijdens het vliegtuigspotten. 
F-16 Mig Killer
Toen ik 's ochtends arriveerde was het nog erg zwaar bewolkt met weinig licht. Slechte omstandigheden dus voor foto's. De ochtendmissie bestond naast de gebruikelijke F-16's uit twee Griekse F-16's, een Italiaanse Tornado die uiteindelijk met een ground-abort weer terugtaxiede en twee keer een F-15E. Bij de oefening hoorde ook dat een aantal vliegtuigen tot aan de startbaan werden geescorteerd door een  pantserwagen. Toen alle toestellen waren opgestegen ging ik naar de andere kant van de startbaan waar ik de doorbrekende zon in de rug zou hebben voor mooie landingsfoto's. Terwijl de toestellen langzaam weer terugkeerden melde zich ook een F-16 van de vliegbasis Leeuwarden die een voorzorgslanding wilde maken vanwege problemen met de motor. Deze landing verliep verder zonder problemen en toen alle toestellen geland waren ging ik even wat geocachen in de omgeving. Niet te ver weg, want 's middags zouden de Griekse F-16's weer terugvliegen naar hun warmere thuisland en rond 16.00 moest ook een Griekse C-103 Hercules vertrekken met het ondersteunende personeel en de gronduitrusting. 
Omdat ik al eerder caches had gedaan van de serie "Duits Lijntje" besloot ik hiermee verder te gaan. Dit is een serie geocaches langs het traject van de oude spoorlijn van Boxtel naar Wesel. Deze werd vroeger voor met name goederenvervoer gebruikt, maar nu is de lijn op veel plaatsen verdwenen en is de oude spoorbedding een natuurgebied. Op sommige plekken zijn nog oude restanten van bruggen en gebouwen te zien. 
Deze keer ging ik vijf geocaches doen over het traject van Mill tot aan de A73. De eerste was Mill - Spoorzoen (GC3PEMY). Deze lag bij het oude station van Mill waar op een oude loswal een kunstwerk is geplaatst dat aan het spoor herinnerd. Hier werd de cache snel gevonden en nu ging ik op weg naar St. Hubert waar bij kilometerpaal 36.8 ook een cache lag (GC4K9NW). De hectometerpaal stak nog in de grond en na een korte wandeling over de spoorbedding vond ik ook deze. 
De derde cache voor vandaag lag bij de oude spoorbrug bij Haps (GC2MPK1). De wandeling naar de spoorbrug was iets langer, maar wel erg mooi en rustig. Op de pijlers van de spoorbrug lag nu een wandelbrug en daar vlakbij lag ook de cache. Na het loggen hiervan maakte ik nog een kleine wandeling voor een paar foto's langs het riviertje de Raam. Daarna weer terug naar de auto en op weg naar de cache bij de seinpaal in Haps (GC26987). Ook deze was vlakbij de plek waar het station van Haps stond. Het station is in 1990 gesloopt, maar een seinpaal en een kleine meter spoor herinneren er nog aan. Ook deze vierde cache leverde geen problemen op. Vervolgens op weg naar de laatste cache voor vandaag, Haps-Lokkant (GC26988). Hier loopt het spoor dood op de A73. De cache was snel gevonden en op de A73 was door een ongeluk een flinke file ontstaan. Nadat ik de cache weer had teruggestopt ging ik weer terug naar Volkel, hopelijk op tjd voor het vertrek van de Griekse F-16's. 
Bij Volkel aangekomen ging net een missie Nederlandse F-16's de lucht in, maar de Grieken waren nog niet weg. Na een klein halfuurtje werd het wachten beloond en vertrokken de Griekse deelnemers. Het wachten was nu op de Griekse Hercules die rond 16.00 uur zou vertrekken. Ondertussen kwam de middagmissie terug, maar de Hercules was nergens te horen of te zien. Omdat ik beloofd had om op tijd thuis te zijn vertrok ik rond 16.30 uur weer terug naar Veenendaal.

Even de baan kruisen
  
Griekse F-16

F-15E Strike Eagle
Duits Lijntje


Duits Lijntje

Spoorbrug Duits Lijntje

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen