vrijdag 15 maart 2019

27 februari 2019: Spotten bij Frankfurt

A.380  D-AIML Lufthansa in de landing op 07R 
Al langer was ik van plan om een dagje te gaan spotten bij Frankfurt. In deze voorjaarsvakantie moest het er toch maar eens van komen. Sinds een paar maanden heb ik de civiele luchtvaart weer ontdekt na een aantal jaren alleen bij militaire velden geweest te zijn. Nu de Boeing 747 in rap tempo verdwijnt leek het met toch wel leuk om er nog een flink aantal op de foto te zetten. Daarnaast zie je op Frankfurt ook veel A.380's en MD.11's van de Lufthansa. Bovendien komen er maatschappijen die je niet op Schiphol ziet. Dus vertrok ik 's ochtends vroeg op weg naar Frankfurt, een autorit van een kleine 4 uur met veel baustelle onderweg. Onderweg werd bij een pareerplaats nog een Lost Place cache gelogd (GC4J4AJ).
B.737 EC-MPS Air Europa 
Op een half uurtje van Frankfurt werd ik nog van de weg geplukt voor een douanecontrole. ID en autopapieren werden gecontroleerd en de kofferbak moest open om te kijken of ik geen wapens, drugs of contant geld bij me had. Na een kleine 10 minuten was alles in orde en kon ik verder rijden.
Al snel daarna kwam ik aan bij Frankfurt. Ik ging eerst naar de het uitkijkplatform bij startbaan 18, ook wel bekend als de Affenfels. Vanaf dit platform kan het vertrekkende verkeer op startbaan 18 worden gefotografeerd, als je iets hoger staat dan het hekwerk. Dit zijn meestal vluchten die richting het zuiden vertrekken. Verder heb je hier goed zicht op toestellen die landen op baan 07R bij Ostbetrieb, dus bij wind uit oostelijke richtingen. Daarnaast sta je hier ook goed als toestellen vanaf de oostkant van het veld via de zuidelijke taxibaan naar baan 18 rijden. Dan draaien ze precies voor het platform de baan op. Ik heb hier veel mooie foto;s kunnen maken van zowel startende als landende vliegtuigen.


A.320 9K-AKK Kuwait Airways landing 07R

A.330 OD-MEE MEA take-off 18

B-747 D-ABVR Lufthansa take-off 18
Na een paar uur werd de baanrichting veranderd en werd er westbetrieb gevlogen waarbij werd geland op baan 25L en gestart op 25C en 18. Daarnaast werd ook baan 07L/25R gebruikt, maar die was verder weg en daar ben ik verder niet geweest.
A.380 A6-EOB Emirates landing 25L

Na een klein kwartiertje stond ik bij de spottersplek aan de andere kant waarbij de auto bij Zeppelinheim werd geparkeerd. Na een korte wandeling door het bos was ik net op tijd om de A.380 van Emirates te fotograferen in de landing. Vanaf dit punt heb je een goed overzicht over het vliegveld met veel fotomogelijkheden. Vliegtuigen die vanaf de gates aan deze kant vertekken naar baan 18 taxien vlak lang je en zijn dus goed te fotograferen, rekening houdend met het hoge hek. Toen het tijd was om weer richting huis te rijden ging ik nog even naar het Luftbruckendenkmal. Dit ligt een paar 100 meter van de spottersplek en hier staan een C-47 en een C-54 bij een monument ter herinnering aan de Berlijnse Luchtbrug. Hierbij was ook een virtual cache (GC7B7ZE) waarvoor een aantal vragen moesten worden beantwoord. Dit leverde geen problemen op en daarna ging ik weer richting de auto om met een goed gevulde geheugenkaart de thuisreis te aanvaarden.
ERJ.190 4O-AOA Montenegro Airlines taxied richting baan 18


B.747 D-ABVU landing 25L

A.300 G-TCCG Condor Thomas Cook take-off 25C

B.777 HL-7700 Asiana Airlines landing 25R

C-54 Luftbruckendenkmal

C-47 Luftbruckendenkmal

Geen opmerkingen:

Een reactie posten