vrijdag 8 maart 2013

18 februari 2013: Rondje Market Garden

Vandaag was het een mooie dag in de voorjaarsvakantie en ik besloot een aantal geocaches te doen die ik al wat langer op mijn lijstje had staan. Van jongs af aan ben ik al enorm geinteresseerd in alles wat met operatie Market Garden te maken heeft en ik besloot dus om een paar caches te doen rondom dit thema in Oosterbeek en omgeving. De eerste was de multi "Sosabowski" (GCW05Y). Deze voert vanaf het Drielse Veer via de kerk van Oosterbeek door het bosgebied naar de Westerbouwing. Een pittige wandeling met af en toe een leuk klimmetje. Nadat ik de auto bij het Drielse Veer had geparkeerd vertrok ik op weg naar het eerste waypoint. Met behulp van de cachebeschrijving kan je je hier een aardig beeld vormen van de strijd in september 1944. De aanwijzingen werden snel gevonden en ik liep verder richting de kerk van Oosterbeek. Vanaf hier ging de wandeling meer heuvelop langs verschillende beekloopjes. Dit is een mooi wandelgebied en er waren dan ook veel wandelaars met kinderen en/of honden. De waypoints lieten zich makkelijk vinden en sneller dan verwacht stond ik bij de Westerbouwing. Ik herinner me dit als kind als een grote speeltuin waar ik heel wat dagen heb doorgebracht. Nu was er alleen nog een restaurant. Hier in de buurt moest de cache liggen. Na enig zoekwerk hoorde ik plotseling een geluid onder mijn voeten dat niet klonk als gewoon bladerdek en de toepasselijke munitiebox werd blootgelegd. Vanaf hier kan je je een goede voorstelling maken van het voordeel dat de Duitse troepen hadden van deze hooggelegen locatie. Misschien als de Britten beter hadden nagedacht en dit punt hadden weten te veroveren samen met het veer in plaats van het laaggelegen Oosterbeek was Market Garden anders afgelopen. In elk geval bedankt voor deze indrukwekkende en mooie cache.
Water stroomt van de Veluwe naar de Nederrijn
De kerk van Oosterbeek


Herinneringsplaquette bij de kerk

De heuvels bij Oosterbeek met af en toe  een pittige klim

Het restaurant de Westerbouwing met herinneringsplaquette voor de slag bij Arnhem

Vrij uitzicht op de Rijn vanaf de cachelocatie.

Vanaf de Westerbouwing weer afgedaald naar de parkeerplaats bij het Drielse Veer. Hier was de cache "Heen en Weer 1: 1+1=3" (GC3F24X) weer in ere hersteld. Met behulp van de hint werd deze snel gevonden en de aanwijzing voor de bonus genoteerd. Vervolgens gekeken waar het veer lag om over te varen en de andere twee caches uit de serie te doen. Het veer was echter nergens te bekennen vanwege lunchpauze van de veerman. De andere twee van deze serie moeten dus nog even wachten. 


Monument 1st Airborne Division
Na het Drielse Veer ging ik verder naar de cache bij het Airborne monument in Heelsum (GC3VQBT). Nadat ik de auto bij het monument had geparkeer liep ik naar het monument. Het tijdstip was blijkbaar niet goed gekozen, want het was erg druk met scholieren op weg naar huis. Blijkbaar had men hier geen voorjaarsvakantie. Met behulp van de hint liet de cache zich snel vinden en kon ik mijn naam op de rol bijschrijven. Het blijft indrukwekkend om alles rondom deze slag op je te laten inwerken.

De laatste cache van vandaag bevond zich in Ede (GC43HG5) vlakbij de Ginkelse Heide waar een deel van de Britse para's in 1944 geland zijn. Deze locatie heeft niets met Market Garden te maken maar is een Shermantank die daar is neergezet ter herinnering van de bevrijding van Ede door Britse en Canadese troepen in april 1944. Vorig jaar had ik al eerder een cache bij deze tank gelogd, maar die is inmiddels gearchiveerd en deze was er voor in de plaats gekomen. Een goede reden voor een revisit dus. Nadat ik de auto achter de tank had geparkeerd kon ik de cache vrij snel vinden en mijn naam op het rolletje bijschrijven. Ik had nu alle geplande caches voor vandaag gevonden en het was tijd om weer terug te rijden naar Veenendaal. Alle cacheleggers bedankt voor het willen tonen van deze mooie en indrukwekkende plaatsen ter herinnering aan de Tweede Wereldoorlog.

Waardering Sosabowski:
Moeilijkheidsgraad: 8
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 8
Route: 9

Waardering Heen en Weer 1: 1+1=3
Moeilijkheidsgraad: 5
Cachelocatie: 5
Originaliteit: 6

Waardering Memorial 1st Airborne Division:
Moelijkheidsgraad: 6
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 6

Waardering Oorlogsmonument M4 Shermantank (V2)
Moelijkheidsgraad: 6
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 7

Geen opmerkingen:

Een reactie posten