maandag 28 augustus 2017

28 juli 2017: Sint Pietersberg

De Sint Pietersberg stond op mijn bucketlist voor deze vakantie. Helaas gooide de brand in een van de grotten even letterlijk roet in het eten. Toen later in de tweede week de kust weer veilig was ging ik hier toch maar heen. Eerst ging ik op pad om de bonus van de serie '40-'45 "Eindstrijd" (GC2X6MV) te loggen. De eerste die ik kon loggen van deze serie logde ik kort nadat ik begonnen was met geocachen in de zomervakantie van 2012. Dat was RCAF Bomber Crew (GC2X60A). Daarna was het even wachten tot 2015 toen ik de rest van de serie kon loggen op weg naar een spottersdag op de Duitse vliegbasis Norvenich (zie link).Daarna niet meer in de buurt geweest van de bonus, maar vandaag zou daar verandering in komen. De bonus lag een klein halfuurtje van ons vakantieadres vlak bij de Sint Pietersberg, dus dat kon ik mooi combineren. Toen ik vlakbij de locatie uit de auto stapte was het een korte wandeling naar het bonuscoordinaat. Onderweg kwam ik langs verschillende plekken die herinnerden aan de strijd die hier in mei 1940 is gevoerd. Altijd weer mooie indrukwekkende plekken. Ondanks de vele wandelaars en fietsers kon ik op de eindlocatie rustig rondkijken. Daar trof ik echter een leeg tupperwaredoosje aan. Dus maar even gelogd op een eigen papiertje en melding gedaan naar de CO. Daarna weer terug naar de auto en een stukje rijden naar de Sint Pietersberg. Als eerste deed ik hier Hoeve Lichtenberg (GC1PVKG) bij de ruine van een oude uitkijktoren van de hoeve die gebouwd was op de plek van kasteel de Lichtenberg. De uitkijktoren kon beklommen worden en dan kon ik genieten van het uitzicht over de Maasvallei en Zuid Limburg. Na hier even van genoten te hebben had ik al snel de cache in handen en kon ik weer afdalen naar grondniveau. Daar vandaan was het een kleine wandeling naar de earthcache Typelocatie Maastrichtien (GC1YH32) met mooi uitzicht over de mergelgroeve van de ENCI. Hier werden de antwoorden op de vragen vlot gevonden en ik liep door naar de volgende earthcache op de Sint Pietersberg (GC2JQFN). Onderweg passeerde ik het uitkijkplatform boven de groeve. Ook hier even genoten van het uitzicht en de leegte onder je voeten. Nog even een foto als bewijs dat we op de locatie geweest zijn en weer terug naar de auto en het vakantiehuis. Altijd leuk om deze bijzondere plekken te bezoeken en meer over de geologische ontstaansgeschiedenis van Zuid Limburg.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten