zondag 5 november 2017

17 oktober 2017: Tsjechische invasie op Leeuwarden

Vanwege een herdenking van een aantal in de Tweede Wereldoorlog gesneuvelde Tsjechische piloten bij Petten werden er op Leeuwarden een aantal vliegtuigen van de Tsjechische Luchtmacht verwacht. Op 28 december 1941 was in Petten namelijk een Tsjechische Wellington bommenwerper neergestort en dit jaar was er een flypast bij ht monument. Een mooi doel om deze dag in de herfstvakantie door te brengen.Dus vertrok ik mooi op tijd op weg naar Leeuwarden.Het beloofde vandaag een mooie warme dag te worden. Als eerste kwam een C.295M transportvliegtuig aan en even later twee L.159 Alca's. Daarnaast vlogen er ook een aantal Nederlandse F-16's. Qua foto's was het een mooie dag met niet te fel zonlicht. Dat werd bovendien getemperd door een grote hoeveelheid saharazand en rook van bosbranden in Portugal die met een sterke zuidenwind onze richting op werden geblazen. Daardoor werd het zonlicht gebroken en gaf de foto's een rood/oranje waas alsof ze tijdens zonsondergang zijn genomen. Wel apart om op klaarlichte dag dit effect te krijgen. 
Nadat alle gasten geland waren ging ik weer op pad om wat te geocachen. Voor de gemeentechallenge waar ik mee bezig ben moet ik nog een aantal Groningse gemeentes en nu was ik toch al aardig in de richting. Dus ik ging als eerste naar de gemeente Zuidhorn die ik met de Mokkenburger Veetunnel (GC5ZTHM) onder de spoorlijn op de kaart zette. Daarna door naar de Vliegschool (GC6QVW3) in de gemeente Grootgegast. Ook deze leverde geen probleem op, al was het hier wel druk met schoolkinderen. Als derde en laatste gemeente voor vandaag was Leek die ik met Enumatil (GC37VFY) op de kaart zette. Toen ik hiermee klaar was zag ik dat er een opgeloste mysterie van de serie Sporen uit de hemel vlakbij lag, namelijk GCGXN8: 20 oktober 1943. Deze mysterie had ik al een aantal jaar geleden opgelost, dus het was even spannend of het coordinaat nog klopte. Dat bleek het geval te zijn en zo kon er weer een uit deze mooie serie afgestreept worden. Nu was het weer tijd om naar Veenendaal terug te rijden.  




Geen opmerkingen:

Een reactie posten