woensdag 3 mei 2017

25 april 2017: Naar de bollen

Op mijn bucketlist stond het maken van foto's van de bloeiende tulpen in de Bollenstreek. Daarvoor had ik dus een dag in de meivakantie geprikt. Ik wilde dit doen in combinatie met geocachen in deze regio om wat gemeentes te loggen voor de challenge. Als basis voor mijn tocht koos ik de multicache "Oorlog in en om de bollen" (GC1EN3B), een mooie route die me van noord naar zuid door de Bollenstreek bracht. Onderweg naar Hillegom ging ik via Woerdens Verlaat waar een cache van de Oude Hollandse Waterlinie (GC6FM9Z, Post Woerdens Verlaat) werd gelogd om de gemeente Nieuwkoop op de kaart te zetten. Daarna weer snel op weg naar Hillegom. In Hillegom waren de eerste twee waypoints in het dorp bezocht en de benodigde getallen genoteerd. Vervolgens even een uitstapje om de gemeente Hillegom zelf op de kaart te zetten met Rondje Hillegom - Sixlaan (GC4C5N2). Deze werd na een korte wandeling snel gevonden en nu verder naar Bennebroek waar op waypoint 3 bij een oorlogsmonument een getal moest worden gezocht. Blijkbaar was hier pas een herdenking geweest, want er lagen bloemen en een krans. Deze krans stond echter voor de getallen, dus via google werd een foto van het monument opgezocht waar de getallen duidelijk zichtbaar waren en zo werd deze hobbel ook omzeild. 
Nu naar Heemstede waar ook een aantal waypoints lagen. Ook deze gemeente moest ik nog en nadat ik de waypoints bezocht had ging ik naar de brandweerkazerne waar zich ook een leuke cache bevond. Dat was "De oude spuit" (GC47BV1). Bij de brandweerkazerne stond deze mooi gerestaureerde Magirus te pronken. Helaas spiegelde het glas teveel om er een mooie foto van te maken. De cache werd snel gevonden en gelogd en ik ging weer verder naar Bentveld om met de lokale I love... cache de gemeente Zandvoort groen te kleuren. Deze was snel gevonden en nu weer terug naar de multicache. De route ging nu weer zuidwaarts en ook de volgende waypoints werden bezocht. Toch interessant om al deze plekken te bezoeken en te leren over de geschiedenissen die zich hier hebben afgespeeld. Via de volgende waypoints reed ik door de bloeiende bollenvelden en bij WP 11 was een mooie gelegenheid om de auto te parkeren en een stukje te wandelen en mooie foto's te maken. Omdat er een flinke hagelbui aan kwam en ik daarbij de zon in de rug had werden de tulpen mooi verlicht tegen een donkere achtergrond wat zorgde voor mooie contrasten in de foto's. Nadat ik veel mooie plaatjes had geschoten ging ik weer verder, nu naar de gemeente Noordwijkerhout, waar bij een rotonde de Bollenzifter (GC2WWQV) werd gevonden. Daarna even terug naar Lisse voor een paar waypoints in deze gemeente en de cache Zemelmolen (GC6KB99) Voor deze moest ik even door de knieen, maar dat leverde ook geen problemen op. Daarna week ik van de route af om de gemeentes Teylingen, Noordwijk en Katwijk op de kaart te zetten met een drietal caches. Vervolgens deed ik nog een korte multi in Oegstgeest, RIP Halifax HR836 (GC1R2V3) naar aanleiding van een vliegtuigcrash in de Tweede Wereldoorlog waarbij een aantal bemanningsleden zijn gesneuveld. De benodigde getallen waren goed te vinden en al snel had ik ook deze cache in handen. Toen was het weer tijd om "Oorlog in en om de Bollen" weer op te zoeken voor de laatste waypoints. Deze leverden ook geen problemen op en al snel was ik bij het laatste waypoint. Daar werd de benodigde aanwijzig na een beetje zoeken ook gevonden en kon ik na een korte wandeling de mooie cache loggen. Alle cacheleggers bedankt voor de mooie dag die ik in de Bollenstreek met jullie caches heb doorgebracht en de mooie en indrukwekkende plekken die ik daardoor gezien heb.









1 opmerking: