maandag 10 oktober 2016

9 oktober 2016: Uddelermeer en Hunneschans


International EarthCache Day 2016

9 oktober was Earthcache Sunday, dus het bezoeken van een Earthcache levert weer een souvenirplaatje op. Nu vind ik Earthcaches altijd wel leuk om te doen als je iets meer over een bepaald gebied te weten wilt komen en zeker als je met vakantie in een nieuw gebied komt is het leuk om daar meer over te weten door middel van een Earthcache. Voor deze dag had ik een mooie Earthcache uitgezocht niet te ver van huis bij het Uddelermeer, een mooie en bijzondere plek op de Veluwe vlak bij Garderen. Het Uddelermeer is een zgn. Pingoruine, ontstaan in de IJstijd waarbij bevroren grondwater een ijsklomp omhoog stuwt zodat een heuvel ontstaat. Aan het einde van de IJstijd ging de ijskomp smelten en veroorzaakte een krater in het landschap die in de loop van de tijd is opgevuld met veen en water. In de Middeleeuwen is naast het Uddelermeer de Hunnenschans aangelegd. Een ringwalburg ter bescherming van de handelsroute van de Veluwe naar het IJsselmeer. Een mooi gebied om te wandelen en alles eens goed te bekijken. De antwoorden op de vragen waren goed te vinden en inmiddels was ook hier te zien dat de herfst is begonnen.
Uddelermeer


Hunnenschans

Hunnenschans

Herfst 2016

1 opmerking:

  1. Prachtige foto's Bert! Deze streek is heel bijzonder voor mij omdat we hier vroeger altijd heen gingen. Met mijn ouders bedoel ik. Mijn vader is ooit meester geweest in Uddel. Hij kende hele verhalen over deze streek. Leuk dat ik je blog op deze manier, via je FB gevonden heb! Groetjes: Aritha.

    BeantwoordenVerwijderen