zaterdag 30 juli 2016

20 juli 2016: Slag bij Nieuwpoort

O.L.V. Hoekje, observatiepost
De Westhoek van Vlaanderen is vol met herinneringen aan de Eerste Wereldoorlog. Ik wilde in mijn vakantie in De Haan dan ook een aantal geocaches doen met de Eerste Wereldoorlog als thema. Als eerste koos ik voor de serie Slag bij Nieuwpoort van De Malstjes. In oktober 1914 rukten de Duitse troepen steeds verder op naar de kust en bijna heel Belgie werd door Duitsland bezet. Door het gebied rondom de rivier de IJzer te inunderen (onder water te zetten) kon op het nippertje worden voorkomen dat de Duitsers deze rivier over konden steken. Op een aantal punten lukte het ze toch waardoor de spoorlijn Nieuwpoort-Diksmuide de frontlinie vormde, maar over het algemeen hield het IJzerfront gedurende de hele oorlog stand, zij het ten koste van veel Belgische mensenlevens. Deze serie geocaches concentreert zich op het front tussen Nieuwpoort en Diksmuide. 
Monument O.L.V. Hoekje
Omdat de rest van het gezin vandaag voor een dagje rust kozen ging ik 's middags op pad om een aantal caches uit deze serie te doen. 's Ochtends had ik na doen van een aantal boodschappen al de Rondje Vlaanderen cache in De Haan gedaan. Na de lunch stapte ik in de auto op weg naar het strijdtoneel voor vandaag. De eerste cache lag bij Schoorbakke, waar de brug over de IJzer tussen 1 en 24 oktober het toneel was van hevige gevechten. Het Belgische 22e en 23e Linieregiment werden hier van 3 zijden bestookt en moesten uiteindelijk terugtrekken op de spoorlijn Nieuwpoort-Diksmuide. Bij de brug werd de cache snel gevonden. Daarna ging ik op weg naar Tervaete waar de Duitse troepen in de nact van 21 op 22 oktober 1914 een bruggenhoofd over de IJzer wisten te vormen. Ondanks herhaalde tegenaanvallen van de Belgische troepen hield dit bruggenhoofd stand. De multicache begon bij het monument ter herinnering aan de Belgische eenheden die zich hier doodliepen in het Duitse mitrailleurvuur. Nadat hier de benodige getallen waren verzameld was het nog een klein stukje naar de cache. Deze werd dan ook vlot gevonden. 
O.L.V. Hoekje, observatiepost
De laatste cache voor vandaag lag bij Oud-Stuyvekenskerke. Deze plaats heet nu O.L.V. hoekje. Hier was in de Eerste Wereldoorlog een vooruitgeschoven observatiepost in de toren van de parochiekerk. De kerk werd aan puin geschoten, maar de toren werd verstevigd en de ruine staat er nu nog steeds. Bij de toren is een kapel gebouwd ter herinnering aan de Belgische eenheden die aan het IJzerront streden. Hier moesten de getallen verzameld worden voor het eindcoordinaat. De getallen waren goed te vinden, maar blijkbaar had ik verkeerd geteld, want volgens mijn berekening zou de cache midden in een weiland moeten liggen. Een tweede controlerondje leverde de fout op en nadat deze was gecorrigeerd ging ik op pad om de cache te zoeken. Dat leverde verder geen problemen op en omdat ik nog net voldoende tijd over had pakte ik ook gelijk de geocache Stuivekenskerke 1 Het Onze Lieve Vrouwehoekje mee die hier ook lag. De hiervoor benodigde getallen waren ook snel gevonden en ook deze werd na een korte wandeling gevonden en gelogd. 
Dit was het eerste deel van de serie Slag bij Nieuwpoort, het tweede deel zou voor een andere keer zijn deze vakantie. Maar op deze manier is geocachen een mooie manier om het verleden tot leven te brengen.
's Avonds maakten we nog even een wandelingetje langs het strand voor een mooie zonsondergang 

O.L.V. Hoekje, kapel vanaf de observatiepost
  
O.L.V. Hoekje, kapel en observatiepost
  
Zonsondergang

Zonsondergang

Geen opmerkingen:

Een reactie posten