donderdag 5 mei 2016

5 mei 2016: Dwars door Gelderland etappe 10: Wolfheze

Op deze mooie Hemelvaartsdag ging ik verder met de geocache serie Dwars door Gelderland. Ik ging vandaag etappe 10 lopen bij Wolfheze. Een mooie route over de Wolfhezerheide waar ook de Heelsumsebeek ontspringt. Eerst moest een waypoint bezocht worden vlak bij het station Wolfheze. Deze was snel gevonden en daarna de auto geparkeerd op de parkeerplaats van Natuurmonumenten voor de rest van de wandeling door dit mooie gebied. Eerst ging de route door het bos waar ook een aantal koeien liepen te grazen langs het pad. Op de plek van het bos lag vroeger het dorp Laag-Wolfheze. Dit is op een gegeven moment verlaten en vervallen. Nu zijn alle restanten overwoekerd en is er niets meer van te zien. Hier liep ook een hessenweg en er waren nog restanten van een landweer, een oude grensafscheiding die eventueel gebruikt kon worden voor verdediging. Wel zijn er nog prehistorische grafheuvels en rest Daarna kwam ik op de heide. Nu was dit erg dor, maar in augustus als de heide bloeit is dit ongetwijfeld een prachtig wandelgebied. Daarna liep de route weer het bos in waar ik bij de Heelsumsebeek aankwam. De route liep nu verder langs de beek door het bos en over de heide. Er waren veel kleine zijstroompjes en na wat geritsel zag ik ineens een kleine Zandhagedis wegschieten. Even later zag ik hem tevoorschijn komen onder een klein polletje waar hij nieuwsgierig bleef zitten. Ik kon heel dicht bij komen wat een prachtige foto opleverde, alsof hij voor mij poseerde. Nadat hij weer terugging in zijn beschutting liep ik verder langs de beek en kwam bij de Wodanseiken. Dit zijn een aantal eiken langs de beek die 400-600 jaar oud zijn. De naam is bedacht rond 1850 door een aantal landschapsschilders en is nu ingeburgerd. Ik had nu alle getallen voor de berekening van het eindcoordinaat en na een korte wandeling stond ik op de berekende locatie. Daar werd de cache gevonden en al snel stond ik weer bij de auto en reed ik weer naar huis. Onderweg logde ik nog twee vogelhuiscaches in Ede. Hierbij een paar mooie foto's van de wandeling van vandaag.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten