donderdag 28 april 2016

28 april 2016: Baal en Doveren

Eind april en begin mei bloeien de wilde hyacinthen. Voorl het Hallerbos in Belgie is hier beroemd om en trekt jaarlijks duizenden fotografen. Ik koos er echter voor om naar een plek in Duitsland te gaan waar ze ook zouden bloeien. Rondom Baal en Doveren, ten zuidoosten van Roermond zijn ook een paar plekken waar de bosgrond blauw kleurt van de bloeiende hyacinthen (zie: www.eifelnatur.de). Dus ik vertrok in alle vroegte naar deze mooie plek en daar liep ik zo'n beetje als enige in het bos. Lekker rustig genieten van het prachtige schouwspel. De camera kon daarbij natuurlijk niet in de tas blijven zitten en er werden mooie foto's geschoten. Het is geen groot bos, maar er is heel veel te beleven en te genieten. Natuurlijk moest zoiets bekroond worden met een geocache die ook in dit bos verstopt was. Deze werd ook gevonden. Nadat ik me had uitgeleefd in dit bos ging ik nog naar een ander vlakbij gelegen bos waar ook wilde hyacinthen voorkomen. Ook hier werden heel wat foto's geschoten. De geocache in dit bos heb ik niet echt naar gezocht. Er waren flinke zoeksporen en platgetrapte bloemen, dus waarschijnlijk ligt deze in het bos. Omdat ik de natuur niet wilde verstoren heb ik deze maar gelaten.
Nadat ik klaar was met de wilde hyacinthen ging ik nog even naar de vliegbasis Geilenkirchen die hier vlak bij is. Daar staat de E-3 Awacs van de NAVO en ook zijn er vaak Amerikaanse tankvliegtuigen te zien. Nadat ik hier ook nog een aantal vliegtuigen op de foto had gezet ging ik weer richting Veenendaal. Ik nam de route via de A67 Venlo-Eindhoven om nog een aantal geocaches te doen in gemeentes langs deze snelweg zodat ik die ook op de kaart kon inkleuren. De eerste was in de gemeente Deurne bij de vindplek van een Romeinse gouden helm in 1910. Deze helm bevind zich nu in het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden en op de vindplek staat een klein monumentje. De cache werd snel gevonden en vervolgens ging ik op pad om een aantal caches te doen in de gemeentes Asten, Someren en Heeze-Leende. In Mierlo ging ik op zoek naar de cache bij het War Cemetery. Hier moesten van een aantal stenen de gegevens opgezocht worden. Gelukkig heb ik al vaker caches bij een Brits War Cemetery gedaan, dus het zoeken ging redelijk makkelijk, mede dankzij de site van het CWGC. Ook heb ik hun app op mijn smartphone staan, dus dat vergemakkelijkte het zoeken flink. Nadat ik alle getallen had gevonden en het coordinaat had uitgerekend ging ik daarheen en na even zoeken had ik de cache gevonden. Nu alleen nog een cache in de gemeente Laarbeek en dan snel naar huis om het resultaat van de foto's te bekijken en ze verder te bewerken.
Het was een leuke afwisselende dag met verrassend goed weer.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten