dinsdag 23 februari 2016

23 februari 2016: Dwars Door Gelderland Etappe 9

Voor 2016 wil ik proberen om de route Dwars door Gelderland zover mogelijk op de kaart te zetten. In september 2015 had ik etappe 8 al afgerond en vandaag ging ik op pad om de volgende etappe te doen. Nr. 9 van Planken Wambuis naar Wolfheze. Ik parkeerde mijn auto bij de Planken Wambuis en ging op weg naar het eerste waypoint. Het was nog redelijk vroeg en de zon scheen mooi door de bomen waardoor de nevels oplichten en er prachtige zonneharpen ontstonden. Onderweg naar de Planken Wambuis had ik op de A12 al een paar mooie gezien, maar stoppen en fotograferen op de vluchtstrook is natuurlijk niet toegestaan. Gelukkig waren er in het bos ook voldoende aanwezig.
Een zonneharp ontstaat in een vochtige nevelige omgeving, als de zon op het vocht in de lucht schijn en daardoor wordt weerkaatst. In het bos wordt dit vaak gebroken door bomen die het licht van de zon tegenhouden waardoor sommige stukken nevel fel oplichten en anderen in de schaduw van de boom donker blijven.
Na een aantal van de mooiste zonneharpen gefotografeerd te hebben liep ik naar ht eerste waypoint om de vraag te beantwoorden. Vervolgens naar het tweede. Hier was het bos meer open en bleef de nevel tussen de bomen hangen zonder echte zonneharpen te veroorzaken waardoor het bos een mystieke sfeer kreeg. Ook het tweede waypoint was goed te vinden. Nu liep ik weer terug naar de auto voor de volgende waypoints. Deze lagen dichter bij het dorp Wolfheze, dus reed ik daarheen om deze te kunnen doen. Ik parkeerde de auto vlak bij waypoint 4 en beantwoordde de bijbehorende vraag. De route naar WP3 liep langs de landingsvelden van de gliders van de 1st Airlanding Brigade tijdens operatie Market Garden. Midden in het veld is een uitzichtpunt met informatiebord. Hier landen op 17 en 18 september 1944 honderden gliders waarmee de Britse troepen werden vervoerd voor de Slag om Arnhem. Vanaf deze landingsvelden (LZ-S) bij de Reijerscamp moest de 1st Airlanding Brigade eerst de andere landingsvelden Ginkelse Heide (DZ-Y) en Renkumse Heide (DZ-X en LZ-Z) beveiligen en vervolgens Arnhem West innemen. Zoals bekend liep dit anders af en werd de Slag om Arnhem verloren. Bij de Reijerscamp is ook de crashsite van de Dakota van David Lord. Deze piloot vloog op 19 september een bevoorradingsmissie waarbij hij, ondanks dat zijn toestel in brand vloog toch nog een aantal runs maakte om de troepen te bevoorraden. Nadat de bemanning was gesprongen brak de vleugel van het toestel af waarna het neerstortte. Voor deze actie kreeg David Lord postuum het Victoria Cross. Hij ligt begraven op het Oosterbeek War Cemetery.
Onderweg kreeg ik nog te maken met een korte maar hevige hagelbui, maar  deze trok snel weer weg. Ik was nu bij Waypoint 3 waar een datum in een boomstronk moest staan. Hoe ik ook zocht, geen datum te vinden. Wel op het nulpunt van de GPS een grote kuil die vol stond met water. Is de boomstronk misschien verwijderd ? Gelukkig was dit geen belangrijk getal voor de berekening van het eindcoordinaat, dus na een stukje terug lopen naar de auto was de cache snel gevonden.
Hierna nog even naar het Glider monument gereden om te kijken en vervolgens weer terug naar Veenendaal. Een ander moment komt weer een etappe van Dwars door Gelderland aan de beurt.
Terug in Veenendaal nog even een cache gelogd in Veenendaal Oost vlak bij het Ontmoetingshuis.
Hieronder een paar foto's die ik vandaag tijdens de wandeling heb gemaakt:











Geen opmerkingen:

Een reactie posten