zaterdag 23 januari 2016

23 januari 2015: Wekerom

IJzertijd boerderij
Na een drukke werkweek is er niks lekkerder dan even je hoofd leegmaken met een mooie wandeling in de natuur. Daarom ging ik vandaag naar Wekerom om even lekker uit te waaien. Bij een lekkere wandeling horen natuurlijk ook een paar geocaches. Ik had deze keer de multi "Celtic Fields" uitgekozen. Deze route liep langs een paar punten waar vondsten waren gedaan uit de IJzertijd. Daarnaast wilde ik ook nog een paar caches van de serie Rondje Wekeromse Zand doen. Eerst dus de Celtic Fields. 
Celtic Fields
De route begon bij een nagebouwde boerderij uit de IJzertijd. Hier kan je een goede indruk krijgen hoe men in die tijd leefde. Hier waren ook een aantal informatieborden te vinden waarbij vragen beantwoord moesten worden om de cache te vinden. Erg interessant om wat over dit tijdperk te weten te komen. Hier lagen ook een aantal celtic fields. Dit waren akkers uit de IJzertijd die in vierkanten lagen en waren gescheiden door een lichte wal. Omdat ze aaneengesloten liggen en gescheidden zijn door de wallen worden ze ook wel raatakkers genoemd. De celtic fields bij Wekerom zijn een van de grootste van Nederland. Bij deze boerderij zijn in 1940 de restanten gevonden van een oorspronkelijke boerderij uit de IJzertijd. Nadat ik hier de vragen had beantwoord was het een klein stukje lopen naar de Germaanse put. Dit is een oude bron waar vroeger zuiver grondwater opwelde dat door de boeren gebruikt werd. Hierna ging de route langs de overblijfselen van de celtic fields in het bos. In het landschap zijn deze te herkennen aan lichte verhogingen, maar vanuit de lucht is het complex goed te zien. Nadat ik hier de laatste vraag had beantwoord en het eindcoordinaat had berekend liep ik niet rechtstreeks terug, maar ik ging het Wekeromse Zand op om een aantal caches van de serie Rondje Wekeromse Zand te doen. Een mooie wandleing door dit natuurgebied. Het was erg rustig en de drie caches van de serie die ik had gedaan waren goed te vinden. Omdat de tijd te kort was besloot ik de andere caches voor een andere keer te bewaren. Dus ik liep terug naar de auto die bij de IJzertijdboerderij stond geparkeerd. Onderweg logde ik natuurlijk wel de cache van de Celtic Fields. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten