vrijdag 23 oktober 2015

22 oktober 2015: Amsterdamse Waterleidingduinen

Voor deze herfstvakantie had ik 1 dag gepland staan voor mijn hobby's fotografie en geocachen. Omdat het de bronsttijd is van de damherten en ik al veel moie foto's voorbij zag komen van de Amsterdamse Waterleidingduinen besloot ik daar mijn geluk te gaan beproeven. Helaas leek het weer roet in het eten te gaan gooien. De voorspellingen waren motregen die pas tegen de middag weg zou trekken en weinig zon. Rond 7.30 uur vertrok ik uit Veenendaal op weg naar Zandvoort. De rit ging redelijk goed voor de ochtendspits tot aan de A9. Daarom besloot ik om even van de snelweg af te gaan. Ik wilde bij Schiphol nog een cache loggen bij de Fokker F-27 die langs de weg staat. Nadat ik mijn auto had geparkeerd was het een korte wandeling en al snel had ik deze cache in de gaten. Na het loggen weer in de auto en verder naar de Amsterdamse Waterleidingduinen. De file was nu vrijwel opgelost en op de parkeerplaas aangekomen was het nog niet druk. Ik had er voor gekozen om de multi cache OASE te doen. Dit is een van de oudste geocaches van Nederland en was een wandeling van ongeveer 7 km door het natuurterrein. et begin van de wandeling was rustig, maar bij WP 3 stuitte ik op de eerste groep damherten. De route tussen WP 3 en WP 4 was echt heel druk met verschillende groepen en het geburl was niet van de lucht. Op dit stuk heb ik dan ook de mooiste foto's gemaakt. Helaas was het weer aan de sombere kant en moest ik de ISO waarde op 400 zetten met soms een sluitertijd van 1/80e of lager. Dankzij de Image Stabilizer op mijn lens is het resultaat toch wel redelijk geslaagd.
Op een gegeven moment zag ik een hert rechts in het gras liggen met  zijn ogen strak gericht op het bos aan de linkerkant van het pad waar een concurrent hard aan het burlen was. Ik moest over het pad tussen de twee doorlopen, maar hij bestede totaal geen aandacht aan me en bleef dwars door me heen het bos in staren. Hierdoor kon ik een foto maken waarbij hij recht in de camera keek. Na deze fotoshoot moest ik toch weer door met de geocache.  De gevraagde getallen bij de waypoints waren makkelijk te vinden, dus ik kon me verder vooral bezighouden met fotografen. Toen ik alle getallen op een rij had staan was het nog even een stukje lopen naar de cache. De laatste meters waren een cross-country door het heuvelachtige duinterrein waarbij de damherten zich vaak lieten zien en horen. Al snel had ik de cache gevonden en kon ik hem loggen. Nu de weg weer terug zien te vinden naar de uitgang. Het werd nu drukker met wandelaars en ook zo dicht bij de uitgang kwam ik nog regelmatig damherten tegen. Na een kleine vier uur wandelen was ik weer terug bij de auto. Het was een hele mooie wandeling waarbij ik weer een flink aantal mooie foto's heb kunnen maken. Hierna had ik niet veel zin meer om de rest van de geplande caches te doen maar snel naar huis te gaan om met de foto's aan de slag te gaan. 
Onderweg toch nog een klein ommetje gemaakt om de cache bij het Lancaster Monument Houtrakpolder bij de Amsterdamse haven te loggen. Deze werd snel gevonden en nog even stil gestaan bij het monument. Daarna weer snel naar huis om de foto's te bewerken.





  
  











Geen opmerkingen:

Een reactie posten