woensdag 21 oktober 2015

21 oktober 2015: Tolkamer en Arnhem

Rijn bij Tolkamer
Voor vandaag stond een dagje Arnhem op de planning. 's Ochtends gingen de dames shoppen bij de Primark, maar omdat je mij daar geen plezier mee doet was de afspraak dat ik ze zou afzetten en vervolgens gaan cachen. Eind van de ochend zou ik me dan weer melden voor het middagprogramma. Dus nadat ik de dames had afgezet ging ik op pad om een cache in de gemeente Rijnwaarden te doen. Daarvoor had ik Tolkamer War Cemetery uitgekozen. Geen voor de hand liggende locatie om in de beschikbare tijd een grote score te halen, maar wel een bijzondere plek en dat was de reden dat ik hem had uitgekozen. Dit was een kleine begraafplaats waar 7 gesneuvelde militairen zijn begraven die op 17 juni 1944 omkwamen tijdens een missie naar een synthetische olie fabriek in Sterkrade bij Oberhausen. Het doel was zwaar bewolkt en de schade was beperkt. Op de terugweg vlogen de bommenwerpers over een radio baken voor Duitse nachtjagers. De Duitse gevechtsleider had juist hier zijn nachtjagers verzameld en van de 321 uitgezonden bommenwerpers werden er 21 neergeschoten door deze nachtjagers en 10 werden neergehaald door luchtafweergeschut. Ook de Halifax van deze vliegers van 640 Squadron werd neergeschoten en hun lichamen spoelden vlak bij Tolkamer aan. 
Tolkamer War Cemetery
Op deze begraafplaats ligt ook een onbekende Canadese soldaat begraven.  Voor de cahce hoefde ik niet op de begraafplaats te zijn. Deze werd snel gevonden en na nog even het uitzicht op de Rijn te hebben bekeken was het weer tijd om terug te rijden naar Arnhem.
De reis ging voorspoedig en ik had nog tijd over om een cache in de stad zelf te loggen. Deze lag bij de Sabelpoort, de laatste Middeleeuwse poort van Arnhem. Deze cache werd ook snel gevonden en ik vond het wel een behoorlijk contrast zo'n oude stadspoort naast een oerlelijke 20e eeuwse kantoorblokkendoos. Nu was het weer tijd om de dames op te zoeken die klaar waren bij de Primark.


Sabelpoort

Geen opmerkingen:

Een reactie posten