maandag 31 augustus 2015

5 augustus 2015: De Aanval Rotterdam en Von Sponecks retreat

In Rotterdam bezocht ik vandaag de tentoonstelling in de Onderzeebootloods over de aanval op Rotterdam in mei 1940 door de Duitse parachutisten en het bombardement. Vooral omdat hier tijdelijk een He.111 te zien was van het Duitse luchtmachtmuseum in Berlin-Gatow. Ik was van plan om daarna nog een aantal caches te doen in de omgeving die ook de meidagen van 1940 als onderwerp hadden. Eerst dus de tentoonstelling. Hier was een maquette van Rotterdam in mei 1940 en op verschillende videoschermen werd een en ander uitgelegd. Natuurlijk lagen er ook verschillende voorwerpen, uitrustingsstukken en wapens die hier gebruikt zijn. Aan het plafond hing de Heinkel He.111. Ik vond de tentoonstelling erg interessant en heb hier ook weer verschillende nieuwe informatie gezien. Nadat ik alles uitgebreid had bekeken en gefotografeerd stond ik na een kleine anderhalf uur weer buiten. 
Nu eerst twee caches in Rotterdam doen. De eerste bij het Oorlogs en Verzetsmuseum. Hier parkeerde ik de auto en na even zoeken had ik de cache snel gevonden. Nu weer verder naar de volgende, Korps Mariniers op het Oostplein bij het Mariniersmonument. Het was hier even zoeken en wachten tot de kust veilig was, maar toen had ik de cache snel te pakken en na het loggen kon ik deze weer goed terugstoppen op zijn verstopplek. Nu weer terug naar de auto en richting het Westland en Den Haag waar ik de serie WW2-75 Von Sponeck's Retreat wilde doen. Deze ging over de aanval van de Ditse Fallschirmjager op de vliegvelden van Den Haag met het doel de koningin en de regering uit te schakelen. De serie volgt de gebeurtenissen rondom deze aanval van de aanval op Ockenburg tot de terugtocht richting Rotterdam van de Duite para's. Ik begon in de duinen vlakbij het Roompotpark Kijkduin. Jaren geleden kwamen we hier regelmatig o pvakantie, dus het bracht goede herinneringen boven. Ondanks dat het hoogseizoen was kon ik toch vrij rustig de cache loggen. Daarna weer een stukje met de auto rijden voor de volgende caches uit de serie. De meesten konden goed gevonden worden. Helaas kwam ik een beetje in tijdgebrek en ik ontdekte dat ik bij een van de caches vergeten was de puzzel thuis op te lossen. Dus twee caches uit de serie overgeslagen omdat ik toch wel graag de opgeloste D5 mysterie van de serie wilde loggen die iets verder weg vlak bij Wateringen lag. Deze werd snel gevonden op het berekende coordinaat en daarmee kon ik ook dit souvenir veilig stellen. Uiteindelijk werden alle gezochte caches gevonden en voor de twee die nog overblijven en de bonus kom ik nog een keer terug. Dit was een mooie en indrukwekkende serie over deze donkere periode in onze geschiedenis. Het was interessant om al deze informatie te lezen en de locaties te bezoeken. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten