zaterdag 13 september 2014

13 september 2014: De Tweede Wereldoorlog in Amersfoort


Wachttoren
In Amersfoort was een nieuwe serie uitgekomen met caches rondom de Tweede Wereldoorlog. Natuurlijk wilde ik deze serie zo snel mogelijk gaan doen. Vandaag was een mooie dag hiervoor, dus ging ik met de auto op weg naar Amersfoort. 
Monument De stenen man
Ik begon de serie met nr. 5, bij het Kamp Amersfoort. Deze heb ik tegelijkertijd met de multi Keistad en ..... Kamp Amersfoort gelopen omdat deze elkaar gedeeltelijk overlappen.  Wel bijzonder om op deze plek te lopen waar zo veel mensen gevangen hebben gezeten en vermoord zijn. Vooral het stuk over de schietbaan naar het monument was indrukwekkend. Onderweg nog even gesproken met Team Zonnebaars die hier ook de beide multi's liepen. Nadat ik eerst de waypoint van de Keistadcache had verzameld heb ik deze gelogd. Vervolgens moest ik nog een klein stukje doorlopen naar het monument voor de omgekomen Russen, iets buiten het kampterrein. Toen ik ook hier de vragen had beantwoord kon ik de goede coördinaten uitrekenen en weer teruglopen naar de locatie die snel werd gevonden. De bonuscode werd genoteerd. Nu weer terug naar de auto voor de volgende cache uit de serie. Deze ging over Amersfoort als garnizoenstad. Al snel stond ik hier voor de poort van de kazerne en kon goed mijn auto parkeren. Helaas was dit punt uitgekozen door een hockeyteam als verzamelplaats voor hun uitwedstrijd, dus ik moest even wachten tot de dames vertrokken waren. Daarna was ook deze snel gevonden op de plek waar hij volgens de hint moest liggen.
Russisch monument
Nu maakte ik even een uitstapje naar het vlakbij gelegen Belgenmonument ter herinnering aan de Belgische geinterneerde militairen uit de Eerste Wereldoorlog. Doordat het Open Monumentendag was liepen er veel mensen rond het monument. Ook het carillon gaf een concert. Even wachten op een rustig moment en doen of je een goede fotolocatie zoekt en de cache was gevonden. Na dit uitstapje naar de Eerste Wereldoorlog weer verder met de serie. Het was nu een klein stukje met de auto naar nr. 4 uit de serie. Na de auto geparkeerd te hebben was het even een stukje lopen. Op deze locatie was een herinneringsmonument aan de executie van 10 gevangen uit Kamp Amersfoort. De muur heeft nog steeds zichtbare sporen hiervan. Ook weer zo'n indrukwekkende plek. Ook dit was een redelijk druk punt, maar op een rustig monument kon ik deze cache snel vinden. Nu kon ik even een flinke wandeling maken naar nr. 3 van de serie. Dit was op een zeer druk punt, recht tegenover het station van Amersfoort. In dit huis werd in de Tweede Wereldoorlog de Raad van Verzet opgericht. Op de gevel herinnert een plaquette hier aan. Nu moest ik zoeken naar de cache terwijl er tientallen mensen voorbij kwamen, zowel wandelend als fietsend. Ook de hint gaf niet veel duidelijkheid. Daarom even een hulplijntje uitgegooid om het snel zoeken te vergemakkelijken. Dat leverde binnen vijf minuten antwoord op en al snel had ik de cache gespot. Probeer deze maar eens te pakken op dit drukke punt. Gewoon net doen of je gek bent en pakken is het beste. Niemand besteedde aandacht aan wat ik aan het doen was. Toen ik hem te pakken had even verder gelopen naar een rustiger punt om te loggen en vervolgens opnieuw de cache terugstoppen. 
Belgenmonument
Nu kon ik het drukke centrum verlaten en ik ging naar de eerste cache van de serie. Deze lag bij de Oude Eem. In de Tweede Wereldoorlog was deze onderdeel van de Grebbelinie die uiteindelijk bij de Grebbeberg uitkomt. Deze cache kon ik mooi combineren met de Earthcache die hier ligt. Tijdens de wandeling werden de vragen beantwoord en onderweg gelijk deze cache gelogd. De antwoorden zijn gemaild en hopelijk zijn ze goed. Nu op naar de laatste cache die ik nodig heb voor de bonuscode, Deze lag in een flatwijk bij een monument. Ook op deze plek zijn een aantal Nederlanders geëxecuteerd. De cache werd snel gevonden en nu had ik alle getallen voor de bonus. Deze lag vlak bij de begraafplaats en het Russische ereveld waar alle in Nederland omgekomen Russen liggen begraven. Dank zij de hint werd deze cache snel gevonden en kon ik weer naar huis na een dag met indrukwekkende caches. 
Gedenkplaats gefusilleerde verzetsstrijders

Waardering Amersfoort in de Tweede Wereldoorlog 1 t/m 7:
Moeilijkheidsgraad cache: 6
Moeilijkheidsgraad route: 7
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 7

Waardering Keistad en ..... Kamp Amersfoort (GC48WRK):
Moeilijkheidsgraad cache: 6
Moeilijkheidsgraad route: 7
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 7

Waardering Belgenmonument (GC4B7J4):
Moeilijkheidsgraad cache: 6
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 7

Waardering Oude Eem (GC1MJVX):
Moeilijkheidsgraad cache: 6
Moeilijkheidsgraad vragen: 7
Cachelocatie: 7
Originaliteit: 7




Geen opmerkingen:

Een reactie posten