zaterdag 21 juni 2014

19 juni 2014: Spottersdag Luchtmachtdagen Gilze Rijen

Zoals elk jaar werd ook nu weer op de dag voorafgaand aan de Luchtmachtdagen een spottersdag georganiseerd. Leden van de verschillende spottersverenigingen krijgen hiermee de mogelijkheid om op de basis de aankomst van de verschillende vliegtuigen en de generale repetities van de verschillende demo teams te bekijken en te fotograferen. Dit jaar waren de Luchtmachtdagen op de vliegbasis Gilze Rijen en hadden als thema "Operatie Luchtsteun". Rond 7.15 kwam ik aan bij de poort van de vliegbasis en sloot me aan in de rij wachtende auto's. Bij de poort ging alles snel en voorspoedig en al snel had ik een parkeerplek gevonden. Ook de registratie verliep lekker soepel en na een korte wandeling kon ik me installeren bij de spottersplek voor deze dag. Na een kopje koffie bij de cateringtent was het wachten op de eerste vliegtuigen. Na een klein uur kwam de eerste binnen en met tussenpozen druppelde ook andere deelnemers binnen. De mooiste waren toch wel de Slowaakse en Poolse Mig 29 Fulcrums en de Turkse Phantoms. De Slowaak oefende 's middags ook nog even z'n demo. Erg leuk om deze powerbakken aan het werk te zien. Dat zag er erg spectaculair uit. Daarnaast ook leuk om de Zwitserse Hornet weer aan het werk te zien. Dit was ook de eerste keur dat ik het Griekse F-16 demoteam aan het werk heb gezien. Deze was ook heel leuk en toch weer anders dan de bekende Nederlandse en Belgische demo's. Qua weer was deze spottersdag geen succes, donkere wolken en af en toe een regenbuitje, maar desondanks toch een erg geslaagde dag. Om 18.00 uur was de spottersdag weer afgelopen en kon ik de auto weer opzoeken. 

Zwitserse F-18 Hornet in de start voor z'n demovlucht
B-25 Mitchel van de KLu Historische Vlucht speelde een thuiswedstrijd
Mig 29 Fulcrum vna de Poolse Luchtmacht
Take off F-16 Demo Klu

AH-64 Apache Demo
F-16 Demoteam "Zeus" van de Griekse Luchtmacht
Mig 29 Demo Take Off

Mig 29 Demo met een spectaculaire pass
NH.90 DHC
Arrival Turkse Phantoms

F-4 Phantom Turkse luchtmacht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten