zaterdag 5 april 2014

4 april 2014: Frisian Flag 2014 vliegbasis Leeuwarden



Deze week begon de oefening Frisian Flag op de vliegbasis Leeuwarden. Deze jaarlijkse oefening staat garant voor veel verschillende types vliegtuigen van Europese luchtmachten. Dit jaar deden er voor het eerst ook Spaanse Eurofighters en Portugese 
F-16s mee. 's Ochtends vertrok ik in alle vroegte naar Friesland. Helaas was het weer vandaag, in tegenstelling tot eerder in de week niet best. Veel bewolking en af en toe regen. Zeker 's ochtends zorgde dit voor uitdagende foto-omstandigheden. Veel foto's van deze dag zijn dus ook erg grijs en donker geworden. De ochtendwave startte richting Jelsum over baan 05 en de laatste was net opgestegen toen de eerste alweer bijna ging landen. Door de wisselende omstandigheden en een veranderende windrichting kwamen ze uit tegengestelde richting landen, dus na een korte sprint met de auto door Leeuwarden was ik nog net op tijd aan de andere kant van het veld om de eerste vliegtuigen te zien landen. Na de landing van de ochtendwave ging ik mijn andere hobby uitoefenen, geocachen. In Jelsum en Cornjum liggen een paar leuke geocaches om even de benen te strekken. Toen ik ze allemaal gedaan had ging ik weer terug naar Marssum, daar ook nog twee geocaches gezocht en toen was hadden inmiddels de eerste toestellen weer het luchtruim gekozen. Ik was van plan om te fotograferen terwijl ze opstegen, soms geeft dit wel spectaculaire platen, maar nu door het donkergrijze weer vielen ze erg tegen. Nadat alles weer de lucht in was ben ik weer naar Jelsum gereden om daar de landing te fotograferen. Het werd iets lichter, maar het bleven grijze plaatjes. Gelukkig zijn de foto's van de middagwave iets beter geworden. Toen alles weer was geland kon ik mijn fotocamera weer inpakken om de thuisreis naar Veenendaal te aanvaarden. Ondanks het weer heb ik weer een leuke dag gehad met veel verschillende vliegtuigen. Volgend jaar maar hopen op beter weer.


4 Belgische F-16's 

Een Portugese F-16, op de achtergrond Nederlandse en Noorse exemplaren

Typhoon van de Spaanse Luchtmacht, voor het eerst bij Frisian Flag

Duitse Typhoon

Finse F-18's zijn (bijna) jaarlijks deelnemer aan Frisian Flag


Mooie formatielanding op z'n Spaans

Nog een Spaanse Typhoon

Noorse F-16 met speciale Tiger tail

Geen opmerkingen:

Een reactie posten