zaterdag 29 maart 2014

28 maart 2014: FTF Stof der aarde Beth Haim

Na een gezellig avondje kwam ik rond half tien weer thuis en gelijk kwam er een mail binnen dat er een nieuwe cache online was gekomen. Omdat deze op ongeveer 900m van mijn huis lag kon ik deze natuurlijk niet laten liggen. Gelijk dus maar naar de plek gereden. Toen ik daar aankwam was het erg rustig, maar dat zou ongetwijfeld niet lang duren. Terwijl ik net wilde gaan zoeken kwam team Remaanje al aangereden. Terwijl hij weer terug liep naar de auto voor een zaklamp had ik de nano al te pakken. Weer een FTF dus vanavond. Nu begon het prutsen om het rolletje er uit te halen. Gelukkig had Remaanje daar een handige tool voor bij zich. Toen we uiteindelijk het rolletje open hadden gemaakt en hadden gelogd kwam KaRoteam aangereden en even later was het kwartet compleet met team Brandewijn. Nadat we allemaal gelogd hadden zocht ik mijn zakken na op zoek naar het dopje van de nano, maar nergens meer te vinden natuurlijk. En zie zo'n klein dingetje maar eens te vinden in het donker. Gelukkig had ik thuis een reserve nano, dus deze snel opgehaald en omgewisseld. Na nog even geokletsen ging iedereen weer naar huis.
De Joodse begraafplaats in Veenendaal is een herinnering aan de Joodse gemeenschap die hier voor de Tweede Wereldoorlog was. De laatste begrafenis is tijdens de Tweede Wereldoorlog geweest toen een Joodse onderduikster overleed en in het geheim werd begraven.  Naast de begraafplaats had Veenendaal vroeger ook een synagoge. Hieraan herinnerd alleen nog een gedenksteen in de Synagogestraat in het centrum. Informatie over de Joodse Gemeenschap in Veenendaal is hier te lezen: http://www.jhm.nl/cultuur-en-geschiedenis/nederland/utrecht/veenendaal.
Burgertjes in elk geval bedankt dat jullie dit stukje Veense geschiedenis naar voren hebben gehaald.

Waardering Stof der aarde: Beth Haim (GC517PR):
Moeilijkheidsgraad cache: 6
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 7

1 opmerking:

  1. Als ik daar in de buurt ben, dan zal ik ook eens op zoek naar deze. Lijkt me een mooi plekje (met geschiedenis!)

    BeantwoordenVerwijderen