vrijdag 21 februari 2014

21 februari 2014: Halifax monument Renswoude


Halifax bommenwerper 78 Sqn. RAF (http://www.richard-binns.co.uk/old/rsc.htm)
Ook vandaag kwam er weer een cache online. Deze keer in Renswoude bij het Halifax monument ter herinnering aan de crash van een Halifax bommenwerper op 22 juni 1943. Hierbij kwamen alle 7 bemanningsleden om. De bommenwerper was onderweg naar het Ruhrgebiet toen hij in de omgeving van Soesterberg werd geraakt door luchtafweergeschut. Vlakbij de locatie van het monument stortte de bommenwerper neer waarbij de hele bemanning sneuvelde. Ook de nabijgelegen boerderij werd zwaarbeschadigd. De bemanningsleden zijn begraven in Leusden. 70 jaar later, op 22 juni 2013 werd dit monument onthuld. Een fotoverslag hiervan is te vinden op de website van wo2actueel.nl: (http://www.wo2actueel.nl/artikel/2426/Fotoverslag-onthulling-monument-Halifax-W7930.htm). Als geïnteresseerde in de luchtoorlog van 40-45 wilde ik natuurlijk proberen om deze cache als eerste te vinden. Na even rijden kwam ik aan bij het monument. De vragen waren goed te beantwoorden en na even rekenen had ik een goed coördinaat. Door de vele regenval van de laatste dagen was het pad er heen wel erg modderig, maar je moet wat overhebben voor een podiumplek. Na wat geglibber kwam ik bij het nulpunt en na even zoeken had ik de mooie doos in handen en kon ik mijn naam in het nog lege logboekje zetten. Na het zilver bij de Dubbele Verjaardagscache van KaRoteam en het goud bij Daphne's Verjaardagscache van Jayleighs vandaag opnieuw goud. Nieuwebuurters bedankt voor deze mooie cache. Het is belangrijk dat deze gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog herdacht worden en er wordt stilgestaan bij de offers die voor onze vrijheid zijn gebracht. 

Omgeving monument
Waardering Halifax monument (GC4XCPH):
Moeilijkheidsgraad cache: 7
Moeilijkheidsgraad route: 7
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 7

Geen opmerkingen:

Een reactie posten