zaterdag 18 januari 2014

18 januari 2014: Fort Daatselaar


Fort Daatselaar
Toegang tot het fort
Trouwe lezers van mijn blog weten dat ik een voorliefde voor oude verdedigingslinies heb. Vandaag heb ik geprofiteerd van een mooie dag en heb gewandeld bij een onder deel de Grebbelinie, het Werk aan de Daatselaar bij Renswoude. Dit werk vormt de afsluiting van de Slaperdijk. Deze dijk was bedoeld om de provincie Utrecht te beschermen bij een dijkdoorbraak van de Rijndijken. In de 18e eeuw werd dit uiteinde van de Slaperdijk versterkt op de plek waar deze samenkomt met de Groeperkade. In de beginjaren was deze versterking door de Fransen gebruikt om een eventueel inval van Pruisische troepen te stoppen. Na de Franse tijd raakte het Werk in verval en in mei 1940 lag het te ver naar voren om een rol te spelen in de toenmalige Grebbelinie. In de 80-er jaren is het Fort gerestaureerd en zijn er soldaten op het Fort geplaatst die de wacht houden. Ook is er weer artillerie aanwezig.
Wachtpost
Over Fort Daatselaar loopt een multi-geocache van het Waterschap met een aantal vragen over het Fort en de omgeving. Naast het lopen van een mooie wandeling steek je er ook nog wat van op. Al snel na het begin van de wandeling kwam ik op het Fort uit waar de wachters nog steeds voor de bewaking zorgen met hun geschut. Het binnenterrein van het Fort stond vol water, waardoor het een beetje een uitstraling heeft van een moerasgebied. Na het Fort liep ik verder over de dijk en ook hier waren de vragen goed te doen. Het was erg rustig en af en toe deed zich een mooi fotomomentje voor. Na een paar kilometer ging de route van de dijk af en via de Zwetselaarseweg en de Schansweg weer terug naar Fort Daatselaar. Inmiddels had ik alle getallen verzameld om het eindcoördinaat van de cache te berekenen. Na wat rekenwerk had ik een coördinaat staan dat mooi uitkwam. Nadat ik hierheen was gelopen had ik al snel in de gaten waar ik de cache zou kunnen vinden. Even een snelle blik en ik zag hem zitten. Het koste me echter wel wat moeite om hem te pakken te krijgen, maar ook dat is me uiteindelijk gelukt waarna ik hem kon loggen. Nu weer terug naar de auto, inmiddels was het 17.00 uur geworden, dus het begon al aardig te schemeren.
Dit was weer een leuke en goed verzorgde route over een mooi terrein. Waterschap bedankt voor het laten zien van dit leuke plekje.
Lunterse Beek

Waardering Fort Daatselaar, een oppeper voor de toekomst (GC2HM3P):
Moeilijkheidsgraad cache: 7
Moeilijkheidsgraad route: 8
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 6


Geen opmerkingen:

Een reactie posten