vrijdag 10 januari 2014

10 januari 2014: Fortenring Utrecht.

Op mijn dagelijkse woon-werkroute passeer ik twee keer de Nieuwe Hollandse Waterlinie bij Utrecht. Eerst tussen Bunnik en Utrecht en vervolgens tussen Utrecht en Hilversum. Hoog tijd dus om eens een cache te doen waarin de forten rondom Utrecht centraal staan. Een mooi cache hiervoor is "Ter Verdeediging van hollant ende utrecht". Vanaf oktober begon ik met regelmatig bezoeken van de forten, de ene na een korte wandeling vanaf een treinstation en andere forten met de auto. Zo werden alle forten bezocht en de vragen beantwoord.
Forten Ruigenhoek, Blauwkapel en Voordorp
Rhijnauwen en Hoofddijk

Ik begon op een mooie vrijdagmiddag in oktober met de forten aan de noordrand van Utrecht, eerst Ruigenhoek en daarna Blauwkapel. Daarna nog even snel naar Voordorp gereden om de laatste vragen van deze dag te beantwoorden. De antwoorden op de vragen kon ik invullen op de tabel. Een paar weken later bezocht ik fort Hoofddijk, waar de hortus van de Universiteit van Utrecht was gevestigd. Vervolgens werden Rhijnauwen en Vechten opgezocht, bij Vechten was ik al eerder geweest voor de multi "Castellum Fectio" (zie http://www.bert4169.blogspot.nl/2013/03/15-maart-2013-castellum-fectio.html). Ook bij fort Lunetten werden de antwoorden op de vragen snel gevonden, op 1 antwoord na. Toen ik na een paar weken ook fort 't Hemeltje kon bezoeken had ik een klein probleempje. Door restauratiewerkzaamheden waren de informatieborden verdwenen, maar gelukkig wilde de CO mij helpen met de antwoorden. Nu had ik bijna alle antwoorden gevonden en kon het puzzelen beginnen. Alles werd op een rijtje gezet en toen bleek dat nog niet alles klopte. De forten Vechten en Hoofddijk moest ik nog een keer bezoeken om de laatste puntjes op de i te zetten. Nu had ik alles goed en ik had ook een mooi coördinaat berekend. Het was inmiddels december geworden en het weer was niet cachevriendelijk. Het zoeken naar de cache moest dus even uitgesteld worden. Vandaag was het mooi weer en was ik in de gelegenheid om op zoek te gaan.
Forten Vechten en 't Hemeltje
Rietkraag
Uit het werk dus naar de berekende locatie gereden en nadat ik de auto geparkeerd had kon ik na een korte wandeling gaan zoeken. Na een paar pogingen en goed rondkijken had ik al snel de ammobox in handen. Deze rondleiding langs de Utrechtse forten was tot een goed einde gebracht. Nu was ook de geocache Tankstation niet ver meer en ook deze werd nog even meegenomen Deze was bij een tankversperring die ook deel had uitgemaakt van de Waterlinie in de meidagen van 1940. Ik vond het erg leuk om op deze manier meer te weten te komen over de Nieuwe Hollandse Waterlinie en ik ben op plekken geweest waar ik anders niet zo snel zal komen. Leuk om te zien hoe sommige forten een andere functie hebben gekregen en wat er nog van bewaard is gebleven. Gelukkig komt er de laatste jaren meer waardering voor deze plekken.

Groepsschuilplaats bij Fort Ruigenhoek
Waardering Ter Verdeediging van hollant ende utrecht (GC11BZR):
Moeilijkheidsgraad cache: 8
Moeilijkheidsgraad route: 8
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 8

Waardering Tankstation (GC11BZV):
Moeilijkheidsgraad cache: 6
Cachelocatie: 7
Originaliteit: 6

Geen opmerkingen:

Een reactie posten