zondag 25 augustus 2013

17 augustus 2013: Spotterday 100 Jahre Marineflieger Nordholz


Logo 100
Dit jaar bestaan de Duitse Marineflieger 100 jaar. Om dat te vieren werd op de vliegbasis Nordholz in het weekend van 17/18 augustus een grote open dag gehouden. Sinds de ramp op Ramstein in 1988 worden er in Duitsland echter geen grote vliegshows meer gehouden, dus het vliegverkeer was beperkt. Wel werden er veel vliegtuigen verwacht die op de basis in een static-show werden tentoongesteld. Op zaterdag 17 augustus was er een spottersdag waarop een aantal spotters al de basis op mochten om de aanwezige vliegtuigen alvast van alle kanten te bekijken en natuurlijk te fotograferen. Ik had me ook voor die dag ingeschreven en zodoende vertrok ik al om 5.00 uur 's ochtend op weg naar Nordholz. De heenreis ging voorspoedig en al snel kon ik mijn auto parkeren bij de basis. Na de gebruikelijke formaliteiten kon ik in de pendelbus stappen naar de platforms waar de deelnemende vliegtuigen stonden opgesteld. Als eerste een platformpje met wat propellorkisten, o.a. een Me.108, een Do.27 en een P.149. Daarna iets verder gelopen voor een Do.28 en de Tornado van het Aeronauticum met zijn speciale kleurtjes. 
Daarna waren de grote platforms aan de beurt. Hier stonden verschillende Sea Kings van de Marineflieger opgesteld en een rijtje met verschillende gasthelikopters uit Denemarken, Groot-Brittannie en Tsjechie. Ook waren er helikopters van verschillende Duitse eenheden te zien en de twee speciaal beschilderde Lynx en Sea King van de Marineflieger zelf. Ook was er een Orion opgesteld met een speciale band op de romp ter gelegenheid van 100 jaar Marineflieger. Ook was er op een platform een rijtje met jets, een Oostenrijkse Saab 105, Belgische F-16 en een van de bekende A-4 Skyhawks van Wittmund. Ook de Arctic Tiger Tornado van AG51 was naar Nordholz gekomen. 
Op dit platform stond ook nog een P-3 Orion van de Marineflieger en een van de hoogtepunten voor mij, een gerestaureerde Do.24 vliegboot. Deze zag er erg mooi uit in zijn zilverkleurige jas. Die heb ik dus ook heel vaak op de foto gezet. Verder waren er nog een Duitse Transall, een Poolse M.28 en een Franse Atlantic te zien en een Dash-8 van de Zweedse Kustwacht. Deze laatste vertrok in de loop van de ochtend.
Na van een overheerlijke lunch genoten te hebben nog een keer over de static gelopen. De zon scheen nu wat uitbundiger en het licht was beter om de toestellen op de gevoelige plaat vast te leggen. Rond 15.00 vertrok ik weer naar de plek waar de bus stopte om terug te gaan naar de auto. Na afloop ben ik nog even naar het Aeronauticum gereden bij de hoofdpoort om te kijken of daar nog wat te fotograferen viel. Helaas was dit in verband met een reunie van de Marineflieger gesloten en moest ik het doen met een foto van een Atlantic en een Sea Hawk die van buiten af te zien waren.

 Het was een leuk evenement waarbij het er heel gemoedelijk aan toe ging. Er was voldoende gelegenheid om de foto's te maken die ik in gedachten had en bovendien ook nog met mooi licht. Bovendien was ik nog nooit in de buurt van dit veld geweest en voor alles moet een eerste keer zijn.



Me.108 Messerschmidt Stiftung

Tornado van Aeronauticum
Lynx 83+20 MFG 5 "100 Jahre Marineflieger"
Sea King 89+55 MFG 5 "100 Jahre Marineflieger"
Royal Navy Wildcat
Do.228 Finse Border Guard
Atlantique
Poolse Marine M.28 Bison
Do.24 vliegboot
P-3 Orion 60+01  "100 Jahre Marineflieger"

UH-1D 70+88

Sea King 89+65 Marineflieger

Dash.8 Zweedse Kustbevakning

Sea King "100 Jahre Marineflieger"

Do.228 98+35  Marineflieger
Atlantic 61+06 bij het Aeronauticum

Geen opmerkingen:

Een reactie posten