zaterdag 15 juni 2013

14 juni 2013: Luchtmachtdagen Volkel


Vandaag ben ik naar de Luchtmachtdagen op Volkel geweest. De show was gevarieerd met veel historische vliegtuigen vanwege het 100 jarig jubileum van de militaire luchtvaart in Nederland. In alle vroegte reed ik weg uit Veenendaal om op tijd in Volkel te zijn zonder al te veel files. Onderweg had ik nog tijd voor een aantal geocaches. Meer hierover staat in een ander blog: http://www.bert4169.blogspot.nl/2013/06/14-juni-2013-3-memorials-en-duits.htm. Na deze geocaches arriveerde ik keurig op tijd en zonder files bij parkeer-plaats P4. Na de auto hier geparkeerd te hebben was ik snel op de basis. 
PBY-5 Catalina
Eerst ben ik langs de static show gelopen om een aantal toestellen te fotograferen. Ik stond precies op de goede plek toen de Catalina arriveerde zodat ik al mooi kon genieten van het geronk van de motoren. De Catalina had een tijd niet gevlogen, maar was nu weer van de partij. Even later verscheen een grote rookwolk aan de horizon. Een van de laatste Duitste Phantoms was in aantocht. Na een aantal passes werd het landingsgestel tegen het Volkelse beton gedrukt en landde deze golden oldie. Nog een maandje en ook deze prachtige verschijning is geschiedenis. Gelukkig kon ik deze nog zien op Volkel.
F-4F Phantom II
Nu begon ook de vliegshow. Het nadeel van Volkel is dat de static show op de parallelbaan staat opgesteld en dus het zicht op de startbaan af en toe blokkeert. Het was dus even zoeken naar een mooie plek en die vond ik uiteindelijk vlak bij de politiehelikopter. Hier was vrij en ruim uitzicht op de startbaan en de vliegshow erboven.
Lim.2 (Mig 15)
Na 25 jaar Luchtmachtdagen bezoeken had ik nu toch nog een primeur in de vorm van een vliegende Poolse LIM-2 (Mig 15). Deze oude kist heb ik tot nu toe alleen in museums gezien, maar nu dus eindelijk vliegend. Omdat de Luchtmacht het 100 jarig jubileum vierde van de militaire luchtvaart in Nederland waren er erg veel historische toestellen aanwezig. Ook de Zweedse historische vlucht was aanwezig met een vliegende Saab Viggen. Een prachtig bakbeest waar de power al vanaf spat als hij op de grond staat, laat staan als hij vliegt. De demo met dit vliegtuig was erg spectaculair. Een ander hoogtepunt was een demonstratie van het Franse team Ramex Delta. Dit zijn twee Mirage 2000N's die samen een aantal tactische formatie's vliegen zoals ze dat ook operationeel doen. Ook dit was een spectaculair gezicht met af en toe een mooie high speed pass. 


Saab Viggen
Daarnaast waren ook de grote Europese teams demonstratieteams als de Frecce Tricolori, Patrouille de Suisse, Patrouille de France en de Red Arrows aanwezig. De laatste arriveerde net voor de lunch-break in stijl boven Volkel. Verder ook veel aandacht voor de historie van de Koninklijke Luchtmacht met diverse propellorkisten, de Gloster Meteor , Spitfire en B-25 Mitchell. Daarnaast vloog ook een Avro Anson. 
Mirage 2000N Ramex Delta
Na de middagpauze volgde de demo van de Koninklijke Luchtmacht met de AH-64 Apache en de F-16. Daarna volgde de inmiddels traditionele Air Power demo waarbij werd uitgepakt met F-16's, Apache's en Chinook helicopters. Hierbij laat de Luchtmacht zien wat ze in huis heeft en hoe een operatie wordt aangepakt. 
Hierna volgde nog een aantal toestellen, onder andere een Hongaarse Gripen en de F-16's van de Belgische en de Turkse Luchtmachten. De eerste dag werd afgesloten met een fly-pass van een aantal nog vliegende jets waarmee de Koninklijke Luchtmacht heeft gevlogen. Dit waren een F-16, Hawker Hunter, Gloster Meteor en een Fouga Magister. Hierna zat de eerste dag er op en ik ben rustig terug gelopen om nog een aantal vliegtuigen op de foto te zetten op de static show. 
Patrouille de Suisse




Su.22 Fitter role demo


AH-64 Apache demo
Gloster Meteor
Avro Anson
B-25 Mitchell en Spitfire

An.2 

A-7 Corsair

F-104G Starfighter


L-39




Geen opmerkingen:

Een reactie posten