zondag 2 juni 2013

1 juni 2013: Betuwe

Op weg naar de EO Jongerendag in het Gelredome in Arnhem wilde ik een aantal geocaches loggen. Omdat ik nog niet veel had gevonden in de Betuwe wilde ik via de zuidelijke route hier naar toe rijden. Ik had twee mooie multi's uitgekozen die met mijn interesse in de Tweede Wereldoorlog te maken hadden. De eerst was Band of Brothers - Crossroads bij Heteren. Wie de serie en in het bijzonder de gelijknamige aflevering kent weet welke strijd zich hier heeft afgespeeld. Een indrukwekkende plek. De vragen op de waypoints waren vrij makkelijk te beantwoorden, al is de derde vraag wel lastig te beantwoorden afhankelijk van hoe je staat. De afstand van deze multi was maar een paar meter en al vrij snel was de cache gevonden. De strijd in de Betuwe in het najaar van 1944 is vrij onbekend gebleven, dus is het belangrijk dat deze plekken onder de aandacht worden gebracht. Bedankt voor deze mooie geocache.
Hierna reed ik verder naar Arnhem waar in de nieuwbouwwijk Schuytgraaf de multi-cache "Poolse Brigade in Arnhem" ligt. Op de plek van deze nieuwbouwwijk speelde zich tijdens Market Garden de landing en strijd af van de Poolse Brigade van Sosabowski. Tijdens de aanleg van de wijk zijn dan ook veel restanten en munitie van deze slag gevonden. Meer hierover: 

Op de juiste locatie aangekomen kon ik snel de opdracht oplossen en na even zoeken werd de goede plek gevonden, even een stukje lopen en ik zag de cache liggen. Toepasselijk een munitiebox in de voortuin van een woning. Normaal gesproken heb ik niet zoveel met voortuincaches. Ik voel me daar altijd ongemakkelijk bij omdat het moeilijk is om ze ongemerkt te zoeken en te loggen. Ik heb hierbij de stelregel dat ik maximaal twee keer voorbij het adres loop, een keer heen en een keer terug en als ik dan niets zie dat op een cache lijkt ga ik weer weg. De ene keer kom ik op een later moment terug en soms helemaa niet meer. Hier was deze procedure echter niet nodig. De munitiebox was makkelijk te vinden en ik kon mijn naam in het logboekje bijschrijven. Hierna kon ik doorrijden naar het Gelredome voor de EO Jongerendag. Ik heb weer twee mooie geocaches kunnen loggen waarvan ik het belangrijk vind dat er aandacht wordt besteed aan een belangrijk moment in onze geschiedenis.

Waardering Band of Brothers - Crossroads (GC1EY8P):
Moeilijkheidsgraad: 7
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 7
Route: 7

Waardering Poolse Brigade in Arnhem (GC4AF81):
Moeilijkheidsgraad: 7
Cachelocatie: 7
Originaliteit: 7
Route: 7

Geen opmerkingen:

Een reactie posten