woensdag 24 april 2013

19 april 2013 Leeuwarden Spottersdag Frisian Flag 2013







 Vrijdag 19 april mocht ik 's middags met spottersvereniging AGL-Fullstop van Leeuwarden naar de spottersdag op de vliegbasis Leeuwarden ter gelegenheid van de internationale oefening Frisian Flag 2013. Aan deze oefening deden naast veel Nederlandse F-16's ook F-16's van de Belgische en de Poolse Luchtmacht mee. Daarnaast ook Zweedse JAS.39 Gripens, Duitse EF.2000 Eurofighters en Franse Mirage F.1's en Mirage 2000's. Vooral de Mirage F.1's waren een unieke gelegenheid, want deze toestellen hebben niet lang meer te gaan voor ze met pensioen mogen. 's Morgens vertrok ik al vroeg uit Veenendaal om op weg naar Leeuwarden een aantal geocaches te zoeken. Zo kon ik mooi mijn twee grote hobby's combineren. Over mijn geocachebelevenissen heb ik een ander blog geschreven dat je hier kan vinden: http://www.bert4169.blogspot.nl/2013/04/19-april-2013-cachend-op-weg-naar.html. Om 11.30 uur arriveerde ik bij het Basis Informatie Centrum waar net de deelnemers aan de ochtendsessie van de spottersdag terug kwamen met de bus. Ik had nog mooi even tijd om een broodje te eten voordat  ik me om 12.00 moest melden. Daarna gingen we met 25 man van AGL-Fullstop in een bus de vliegbasis op. Daarnaast waren ook twee bussen met fans van de Vereniging "Onze Luchtmacht" aanwezig. Met z'n allen verdeelden we ons over de aangewezen plek bij de kop van baan 24. 
Na even wachten was het geluid van straalmotoren te horen en taxieden de eerste F-16's naar de startbaan. Vervolgens kozen alle deelnemers aan de middagmissie het luchtruim en was het wachten op de terugkeer van de eerste toestellen. In de tussentijd werden we beziggehouden met een low-pass van een van de SAR heli's. Daarna kwamen snel alle toestellen weer terug en konden we rond 16.00 uur weer in de bus stappen die ons naar de uitgang bracht. Daarna kon de thuisreis naar Veenendaal weer beginnen. Hieronder een aantal van de mooiste foto's die ik deze middag heb geschoten.
 




















































Geen opmerkingen:

Een reactie posten