zaterdag 20 april 2013

19 april 2013: Cachend op weg naar Leeuwarden

Vandaag had ik via spottersvereniging AGL-Fullstop een spottersdag op de vliegbasis Leeuwarden. Dit vanwege de grote internationale oefening Frisian Flag waaraan naast Nederlandse F-16's ook Belgen, Fransen, Duitsers en Polen meededen. Dat betekend dus veel verschillende vliegtuigen om te fotograferen. Om beide hobby's met elkaar te combineren had ik een aantal geocaches opgezocht langs de route. Omdat ik erg geïnteresseerd ben in de luchtoorlog boven Nederland in de Tweede Wereldoorlog besloot ik om een paar geocaches rond dit thema te gaan zoeken.


Fundament Wurzburg Riese radar
De eerste twee lagen langs de A28 bij Harderwijk. Om daar te komen moest ik even een klein stukje terug rijden en parkeren bij tankstation Drielanden. Daarvandaan was het nog maar een kleine wandeling naar "Stellung Hase: Würzburg Riese radar in Stadsweiden" (GC47B9J) en "Stellung Hase: Freyaradar (Stadsweiden/Harderwijk)" (GC47BA9). Dit waren restanten van een Duitse radar die in de Tweede Wereldoorlog gebruikt werden om geallieerde bommenwerpers op te sporen en de Duitse jagers er op af te sturen om ze neer te schieten. Van beide installaties waren alleen nog maar de betonnen fundamenten over met een bordje met uitleg er bij. De beide geocaches waren snel gevonden en na nog even rondgekeken te hebben ging ik verder naar de volgende locatie. 


Monument gecrashte Wellington Doornspijk
Dit was bij een monument ter herinnering aan een Britse Wellington bommenwerper die was neergestort vlakbij Doornspijk (GC1F7Q7). De bommenwerper behoorde tot het 199e squadron en stortte neer op 13 mei 1943. Bij het monument aangekomen was het even zoeken naar de cache. Ik dacht dat deze ergens op de grond zou liggen, maar het bleek dat ik toch iets hoger moest kijken.  Bovendien dacht ik door de hint dat de cache ergens anders lag dan waar ik hem uiteindelijk vond. In elk geval was deze na wat speurwerk toch gevonden en kon ik mijn naam op de logrol bijschrijven. Dankzij de TomTom kwam ik daarna weer snel op de A28 uit om mijn route te vervolgen. 



Monument bij Mastenbroek
Ik twijfelde over het vervolg. Ik had de cache "Lancaster Down" (GC2RN7B) op mijn lijstje staan, maar deze stond niet op mijn kaart. Ik wist wel een globale locatie en natuurlijk de coördinaten, maar ik had geen route. Ik wist dat deze ongeveer tussen Zwolle en Hasselt moest liggen, dus de route gevolgd en met behulp van het kompas van de GPS af en toe de juiste weg gokken. Zonder al te veel omwegen kwam ik bij het juiste monumentje aan. Dit was ter herinnering aan een op 13 juni 1944 gecrashte Lancaster bommenwerper. Na de auto geparkeerd te hebben was na een klein beetje speurwerk de cache snel gevonden en kon de route vervolg worden Naar Leeuwarden. Ik had nog een geocoin in bezit die verder moest reizen door gemeentes en zo het alfabet compleet moest maken. Deze moest de S nog en in Steenwijk was een mooi TB-hotel waar deze perfect in zou passen (GC3BZZR). Dus daar maar even langs om de coin te droppen. Deze geocache was een flinke kist op de oprit bij een woonhuis. Je moest dus het terrein op lopen. Normaal gesproken hou ik daar niet zo van, maar toch maar even de drempel genomen. Hij was mooi gemaakt en na even van alle kanten bekeken te hebben had ik in de gaten hoe hij geopend moest worden. Daarna was de verdere procedure bekend, loggen, coin droppen en weer weg. 


Monument Soarremoarre
Omdat ik om 12.00 uur me in Leeuwarden op de basis moest melden begon te tijd te dringen en besloot ik een paar geocaches te bewaren voor een andere gelegenheid. Ik reed verder naar het gehucht Soarremoarre voor het volgende monument en de bijbehorende cache (GC2NY8V). Deze was ter herinnering aan de crash van een Wellington bommenwerper op 8 november 1941. Hierbij kwamen de 6 bemanningsleden uit Groot-Brittannië en Nieuw-Zeeland om het leven. Over de smalle en slingerende landweggetjes was dit monument snel bereikt en dankzij de gegeven hint was de cache snel gevonden en gelogd. Nu kon ik verder naar de vliegbasis voor een mooie middag spotten en fotograferen. Daarover meer in een ander blog. Na deze mooie ervaring stond ik om 16.00 uur weer buiten de basis en kon ik op de terugweg nog een paar caches doen. Natuurlijk was daar ook de geocache "Spottersheuvel" (GC2EB0B) bij. Als doorgewinterd vliegtuigspotter heb ik hier veel uren doorgebracht. Nu alle vliegtuigen geland waren was het erg rustig. Het was dan ook niet moeilijk om zonder al te veel moeite de cache te vinden en te loggen. 


Monument Boarnsterhim
Hierna moest de thuisreis weer aanvaard worden. Deze ging nog via de geocache "Monument voor de Geallieerde vliegers" (GC476BG) in de gemeente Boarnsterhim. Het monument was opgericht ter herinnering aan de crash van een Halifax bommenwerper op deze plek. De cache was even zoeken. Ondanks dat mijn GPS anders aanwees zocht ik in eerste instantie te dicht bij het monument. Na enig zoeken toch maar de GPS gevolgd en toen heb ik hem snel kunnen vinden. Nu kon ik de thuisreis naar Veenendaal weer aanvaarden. Het was een mooie dag waarin ik twee mooie hobby's in de buitenlucht heb kunnen combineren. Daarnaast vond ik het ook belangrijk om stil te staan bij de offers die gebracht zijn voor onze vrijheid. Zeker nu 4 en 5 mei weer voor de deur staan. Alle cacheleggers bedankt voor het onder de aandacht brengen van deze plekken.


Waardering Stellung Hase: Würzburg Riese radar in Stadsweiden" (GC47B9J):
Moelijkheidsgraad: 6
Cachelocatie: 7
Originaliteit: 6

Waardering Stellung Hase: Freyaradar (Stadsweiden/Harderwijk)" (GC47BA9):
Moelijkheidsgraad: 6
Cachelocatie: 7
Originaliteit: 6

Waardering 199 Sqn (GC1F7Q7):
Moelijkheidsgraad: 7
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 6

Waardering Lancaster Down (GC2RN7B):
Moelijkheidsgraad: 6
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 6

Waardering TB-Hotel De Paddenpoel"(GC3BZZR):
Moelijkheidsgraad: 4
Cachelocatie: 7
Originaliteit: 8

Waardering Monument Soarremoarre (GC2NY8V):
Moelijkheidsgraad: 6
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 6

Waardering Spottersheuvel (GC2EB0B):
Moelijkheidsgraad: 6
Cachelocatie: 7
Originaliteit: 6

Waardering Monument voor de Geallieerde vliegers (GC476BG):
Moelijkheidsgraad: 7
Cachelocatie: 8
Originaliteit: 6





















Geen opmerkingen:

Een reactie posten